Giv kokken OK løn, eller vi boykotter bøffen!

Mere end hver tiende har valgt en restaurant fra, hvis de ansatte ikke har været på overenskomst. Og hver tredje melder sig klar til at droppe vin, bøffer og coleslaw, hvis den ikke er serveret af overenskomstdækkede ansatte

Kendis-kokken Bo Bech. (Foto: Bo Svane)
Kendis-kokken Bo Bech. (Foto: Bo Svane)

En ny forbrugertrend er under opsejling blandt danske restaurantgæster. Mere end hver tiende gæst har valgt restauranten fra, hvis der ikke har været overenskomst, og hver tredje melder sig klar til at tage valget. Det viser en ny meningsmåling som analyseinstituttet Wilke har foretaget for Avisen.dk.

Det vækker optimisme i fagforeningen 3F.

- Det er stadig for få. Men det er en succes, at folk er begyndt at tænke over arbejdsforholdene for de ansatte, inden de vælger restaurant, siger Tina Møller Madsen, der er gruppeformand i 3F's hotel og restaurationsafdeling.

Læs også: Farvel! Gæster boycutter nærrige restauranter

Fagforeningen vurderer, at to ud af tre ansatte i restaurationsbranchen arbejder uden overenskomst, og især derfor er forbrugernes holdning vigtig.

Blandt andet er det kommet frem at kun 16 ud af 57 af de restauranter, der er nævnt i Michelin-guiden, har overenskomst.

Ifølge arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen har Vejlegårdskonflikten sat skub i forbrugernes bevidsthed:

- Generelt er vi blevet mere opmærksomme på, om de steder, vi spiser, har overenskomster, siger professoren fra Aalborg Universitet.

Ekspert: Det kan ikke passe!
Målingen viser at 11,9 procent svarer ja til, at de har valgt en restaurant fra med manglende overenskomstdækning som grundlag. Samtidig melder 29,7 procent ud, at de ville vælge restauranten fra, hvis de vidste at de ansatte ikke havde overenskomst.

Men om hver tredje gæst så reelt ville gå en stor bue udenom de restauranter, der ikke har overenskomst, tvivler Jesper Clement på. Han er ekspert i forbrugeradfærd.

Læs også: Deniz straffes økonomisk for at vinde retssag mod kommunen

- Jeg tvivler på, at vi er så rationelle i vores restaurationsvalg. Vi går på restaurant for at få en oplevelse, og så er det følelserne, der afgør om vi vælger den ene eller anden restaurant, ikke om de ansatte har overenskomst, siger professoren fra CBS.

Mange har tendens til at svare det, der er politisk korrekt.

- Når man spørger folk, om de vil købe økologisk, så svarer de ja, fordi de synes, det er det mest korrekte. Men hvis vi fulgte de resultater ville de danske supermarkeder bugne af økologiske varer, og det gør de ikke, siger han.

Kokke er kunstnere
Brandingeksperten Kresten Schultz mener ikke at tiden er til at fagforeningen kan gøre overenskomster på restauranterne til en folkesag.

- Hvis fagforeningen skal gøre det her til en folkesag, så er der virkelig langt i mål, siger han.

Hotel og restaurationsbranchens er blevet et kreativt fag, hvor kokkene er blevet kunstnere.

Og heri ligger udfordringen, mener Kresten Schultz.

- Kunst er at bryde reglerne. Så kan ikke det nytte noget at stille regler op for, hvornår man skal møde, hvornår man skal gå, og hvordan man skal arbejde, siger han.

Kampagner er løsningen
3F har for to år siden lanceret et orange mærke, som restauranter, der har tegnet overenskomst med fagforeningen.

I forlængelse af mærkningen, har 3F også lanceret en app til mobiltelefonen, der kan guide sultne gæster ind på restauranter med 3F-overenskomst.

Og mærkeordningen har potentiale, mener Klaus Melvin Jensen, fra organisationen Aktive Forbrugere, som blandt andet har været med til at udbrede forbrugernes kendskab til Fair Trade mærket.

- Det er en forholdsvis enkel problemstilling, om restauranten har overenskomst eller ej. Så jeg vil mene, at det er en problemstilling, som er realitisk til at få forbrugerne til at bekymre sig om, siger han.

Læs også: Noma truer kokke: Gør som vi siger, eller kom på den sorte liste

Se listen: Så meget tjener de kendte tv-kokke

Læs også: Fremtiden for kokke og tjenere: 40 kroner i timen

0 kommentarer
Vis kommentarer