Restauranter: Brokrøve synes, vi er skod

I restaurationsbranchen er man ikke i tvivl om, at negativ fokus forstærker uheldige episoder mellem gæster og restauranter

Gæsterne er med de social medier blev mere tilbøjelige til at brokke sig, mener Danmarks Restauranter og Cafeer (Foto: Modelfoto, Bo Jacobsen)
Gæsterne er med de social medier blev mere tilbøjelige til at brokke sig, mener Danmarks Restauranter og Cafeer (Foto: Modelfoto, Bo Jacobsen)

Da en restauratør fra Amager, kun fik én stjerne i en anmeldelse fra en gæst på Facebook, fik det bægeret til at flyde over, hvorefter restauratøren kommenterede:

'Fint at bedømme vores restaurant med én stjerne, fordi du og din sigøjner-familie bliver opdaget i at stjæle... Men nu ved hele verden, at I er nogle tyveknægte...'

At kalde gæster for sigøjner og tyve er selvfølgelig ikke det rigtige, men forståeligt, mener bestyrelsesformand Jacob Niebuhr fra Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC).

- Sådan skal en restauratør ikke reagere, for vi lever af glade mennesker i branchen. Jeg tror, at han reagerede i effekt, netop fordi offentlige medier kan være hård for en restaurant, fortæller Jacob Niebuhr.

Se også: Restauratør til familie: Tyveknægte og sigøjnere

Set med restauratørernes øjne
Hvis man prøver at tage restauratørbriller på, så mener Jacob Niebuhr, at det kan være hårdt altid at forsvare sit erhverv.

- Branchen bliver kaldt for 'skodjobs'. Det er en trist situation, når de får så meget negativ fokus, siger han.

Ifølge bestyrelsesformanden føler mange medarbejdere i restaurationsbranchen sig presset op ad en væg. Og da de ofte står overfor negativ omtale, kan det forstærke de uheldige episoder mellem gæst og restaurant.

- Mange elsker deres job, men når det bliver kaldt 'skodjobs', bliver man så ikke også behandlet som skod?, spørger Jacob Niebuhr sig selv.

Han tror, at det så hurtigt kan ende i en snebold-effekt, fordi negativ debat smitter af både på restauratørerne og gæsterne.

Se også: Kok: Der er flere brokkerøve

- Er der kommet flere brokkehoveder?

- Ja, eller det er hvert fald blevet lettere at brokke sig over sociale medier. Så selv om mange får ros, så er det brokken, man ser ude i offentligheden.

- Jeg tror, at dem der brokker sig, også gør det umådeligt meget. De er mere vedholdende og får derfor også mere taletid. Derfor kommer de ofte til at fylde meget i billedet, og det er synd, synes jeg.

Tjenere må stramme sig op
Ifølge Jacob Niebuhr har tjenere selvfølgelig også en pligt til at yde en god service over for gæster, men det er svært, når den faglige tilgang er svag.

- Vi har 200 elever i lærer som tjener, men cirka 12.000 bevillinger.

- Det vil sige, at mange ikke har lært, hvordan man skal agere som tjener, fordi man måske har det som studiejob og ikke er tjener for interessens skyld, siger han.

Han forklarer, at man hos DRC arbejder på, at få flyttet manges 'mindset' og give dem nogle gode oplevelser.

- Vi har fokus på at forbedre serviceniveauet, men det ændrer sig ikke over en nat. Det er selvfølgelig svært med så mange ufaglærte, mener han.

Han tror heller ikke, at interessen for faget ligefrem vokser, når der hele tiden er en negativ tone.

- Glæden ved at arbejde som tjener bliver ikke større, når folk anser det for 'skodjobs', men vi arbejder på, at fremhæve de positive historier, for langt de fleste er glade for faget, fortæller Jacob Niebuhr.

0 kommentarer
Vis kommentarer