Kok: Der er flere brokkerøve

Flere danskere brokker sig over restaurantbesøg, og de kender ikke spillereglerne for god skik, mener kok Bo Jacobsen

Bo Jacobsen driver Restaurationen i hjertet af København. (Foto: Bo Jacobsen)
Bo Jacobsen driver Restaurationen i hjertet af København. (Foto: Bo Jacobsen)

Er vi en nation af brokkehoveder? Der er hvertfald ikke nogen tvivl om, at danskerne brokker sig mere, når de skal ud at spise, mener flere restauratører og kokke.

Ekstra Bladet har blandt andet skrevet om en kvindelig gæst som brokkede sig over maden på Café Pegasus i København. Det endte i brok-gebyr på 50 kroner, efter hun havde fået flere gæster til at smage på hendes mad.

Se også: Fik brok-gebyr på 50 kr. på restaurant

Smid gæsten ud
Hvis episoden var sket hos restaurantchef Bo Jacobsen, var gæsten muligvis røget ud på hoved og røv. Han er restaurantchef hos Restaurationen, som er Københavns “Brasserie” med moderne dansk mad.

- Hun opførte sig usmageligt, siger han, men pointerer, at på hans restaurant smidder de normalt aldrig gæster ud. Det er hvert fald kun er sket to gange på 23 år.

Han mener dog, at efter krisen i 2008 føler mange gæster, at de kan tillade sig mere og derfor også brokker sig mere.

- Desværre ved gæster, at restauranterne er pressede og vil have deres penge, men når folk brokker sig, så får de ikke bedre service, nærmere værre, fortæller Bo Jacobsen.

Se også: Viralt hit: Brok-historien spreder sig

Nogle gæster er røvhuller
Han forklarer, at han dog selv meget sjældent har gæster, som brokker sig i hans restaurant, men er sikker på, at der findes nogle få regulære røvhuller, som går over stregen, når de brokker sig.

- Så er der nogle gange ikke andet for, end at smide dem ud. For der er en lille del, som er nogle dumme svin, siger han.

Bo Jacobsen er ikke i tvivl om, at det er restaurantens fornemmeste opgave, at finde ud af, hvad gæsten vil.

- Det handler om at læse gæsten, og hvad pågældende har brug for. Det ser jeg som god service, siger han og fortsætter,

- Det skal være et gensidigt tillidsforhold, hvor begge parter skal yde sit bedste for et godt samarbejde.

Dannelsesniveau er faldet
Gennem 23 års erfaring i restaurationsbranchen mener Bo Jacobsen, at årsagen til at samarbejde mellem gæst og tjener er blevet vanskeligere skyldes, at danskernes dannelsesniveauet er faldet.

- Når vi ser på høflighed og etikette, så kender mange ikke spillereglerne i dag for god madskik, forklarer han.

Ifølge restaurantchefen så er etikette forsvundet for en stor del af befolkningen herunder, hvordan man holder på bestik, tager servietten i skødet, holde på glasset mm.

- I gamle dage var det nemt, men manglende dannelse kan godt gøre nogle situationer akavet mellem tjener og gæst. Det er ikke en kritik, men en konstantering, fastslår Bo Jacobsen.

Se også: Restauratør til familie: Tyveknægte og sigøjnere

Folk er grove
En af de områder, hvor danskere er særlig grove over for restauranterne er, når folk skal afbestille et bord eksempelvis.

- I andre brancher får folk et hak i tuden, fitness som giver gebyr osv., men i vores branche må vi finde os i at gæster bliver væk uden grund.

- Folk er virkelig dårlige til at afbestille. De er ligeglade, men det er tab for os. Det er groft, at folk ikke lige kan give en melding, mener Bo Jacobsen.

0 kommentarer
Vis kommentarer