Sladrelinje afslører: Ansat stjal fra borger

Én politianmeldelse og flere disciplinærsager. Det er blandt de rå resultater af 62 henvendelser til whistleblower-ordningen i København

Læs også: Fornærmet leder: Hold så kæft, Annegrethe!

Svindel med kommunens midler. Omsorgssvigt. Ledere, der har favoriseret familiemedlemmer, og en betroet ansat, der stjal penge fra en svag borger.

I løbet af knap halvandet år har whistleblower-ordningen i København modtaget 62 henvendelser. Det viser en opgørelse fra Borgerrådgiveren i København, som Avisen.dk har fået indsigt i.

Sagerne drejer sig alle om ulovligheder, omsorgssvigt og økonomisk misbrug. Én sag er endt med en politianmeldelse.

- En del af sagerne har en meget alvorlig karakter. Det kan for eksempel være sager om indkøb, der er meget dyrere, end de burde have været eller sager, hvor medarbejdere uberettiget har tilegnet sig penge fra borgerne, siger borgerrådgiver Johan Busse.

Avisen.dk erfarer, at det i mindst ét tilfælde har drejet sig om et beløb på mellem 50.000 og 75.000 kroner.

Tale uden konsekvenser
Det er Borgerrådgiveren i København, der varetager whistleblowerordningen i hovedstaden. Den går ud på, at kommunens ansatte trygt kan fortælle om ulovligheder og alvorlige problemer.

Læs også: Derfor ender pædagoger med benene i vejret

62 gange har ansatte i kommunen henvendt sig for at fortælle, at den var helt gal på deres arbejdsplads.

Det handler typisk om pleje- og omsorgsopgaver, der bliver varetaget dårligt. Det handler også om misbrug af økonomiske midler. Om omsorgssvigt, familieansættelser og nepotisme.

Skandalesag frem via fløjteordning
Blandt de 62 henvendelser er en sag om Bostedet Møllen fra 2012. Københavns Kommune var flere gange blevet advaret om videoovervågning, aflåste døre og om at brug af magt over for borgerne ikke var blevet indberettet.

Læs også: Gæld og gruppesex: Det tænder din chef af

Kommunen tager først for alvor affære efter, at en person gennem whistleblower-ordningen lufter mistanke om vold mod en beboer.

Kun hver anden af de 62 sager er færdigbehandlet. Indtil videre har det haft konsekvenser 42 gange.

I den lette ende handler det om nye retningslinjer for et bestemt arbejde. I den slemme taler vi om en politianmeldelse, tre disciplinære konsekvenser og kontraktretslige konsekvenser i tre tilfælde.

DF'er overrasket over behovet
Medlem af Borgerrådgiverudvalget i København Finn Rudaizky (DF) mener, at antallet af alvorlige sager sætter en fed streg under behovet for sådan en ordning.

Læs også: Så meget skal danske Aldi-ansatte finde sig i

- Jeg er selv lidt overrasket over, at behovet i virkeligheden er så stort. Det er utrolig vigtigt, der er den mulighed. Det her tyder på, at folk ikke er bange for at henvende sig den vej, når der foregår noget decideret ulovligt og kriminelt, siger Finn Rudaizky.

Antallet af sager er samtidig et udtryk for, at de offentligt ansatte ikke altid oplever, at de kan ytre sig om kritisable forhold på deres arbejdsplads, påpeger borgerrådgiveren.

- Der er ikke den nødvendige åbenhed på alle arbejdspladser. Derfor tør ansatte ikke tale om eller tage ting op, som de faktisk mener er væsentlige, siger Johan Busse.

Læs også: Sladrelinje afslører: Ansat stjal fra borger

0 kommentarer
Vis kommentarer