Barejer revser anmeldelser på nettet

En strid om booking af bord fik en gæst til at give én stjerne i madanmeldelse. Det er ikke fair, mener restauratør

Lars Kroman lever og ånder for sin vinbar. Han vil gerne gøre alle gæster mætte og tilfredse, når de besøger Det Lille Vinhus i Indre By, men det lykkedes ikke altid.

- Det er heldigvis meget sjældent, at folk brokker sig, men når én person ud af 100 føler sig uretfærdig behandlet, så påvirker det både mig og baren rigtig meget, fortæller barens direktør og ejer, Lars Kroman.

Han lever af glade gæster. Derfor vil han også personligt rette op på, hvis folk ikke er tilfredse med vinen eller maden. Det er dog langt værre, når gæsten først senere bruger nettet til at brokke sig.

- Så er man magtesløs. Vi kan intet stille op, hvis gæsten sviner baren til på eksempelvis Trustpilot eller andre anmeldelsessider, så kan det få stor betydning. Især når der så heller ikke er 'hold i brokken', siger bar-ejeren.

Gæst begik fejl, men gik ud over personale
Lars Kroman fortæller om en episode, hvor en gæst var meget højrøstet og viste truende adfærd. Gæsten havde et værdibevis til en vinsmagning, men vidste på forhånd, at vinsmagningen ikke måtte forgå i baren. Det fremgik af både bevis og mails mellem Lars og gæsten.

- Alligevel insisterede gæsten på at sidde i baren og få vinsmagningen. Da personalet afviste, løb det løbsk. Gæsten blev aggressiv og tonen var ubehagelig og generende for andre gæster, forklarer direktøren.

Han prøvede at snakke gæsten til fornuft og ville refundere pengene, hvis der var nogen problemer.

Men nogle dage senere opdagede Lars, hvordan gæsten havde svinet vinbaren til på Trustpilot, som er en anmeldelseshjemmeside.

Se også: Kok: Der er flere brokkerøve

'Don't go there' og 'helt håbløst og virkelig dårlig oplevelse. Jeg anbefaler på det kraftigste at advare mod at komme det sted', stod der blandt andet.

- Jeg var overrasket over, hvor grov gæsten var. Det var en klage over vores bookingsystem, som ikke engang var vores skyld, men alligevel gik det ud over os, og det er selvfølgelig ikke rart, mener Lars Kroman.

- Hvis nu man tager gæstens briller på, kan restauratører eller tjenere så nogle gange selv være skyld i brok?

- Jeg synes, at vores personale går rigtigt langt for at give den bedste oplevelse - også når det er krævende gæster på trods af et meget travlt arbejdsmiljø.

Knokler hårdt
Ifølge Lars Kroman er gæster generelt mere motiveret for at skrive, når man er utilfreds i stedet for omvendt.

- Det er bare så ærgerligt, at når man knokler 50 timer om ugen og ikke putter sine børn fem dage om ugen, fordi man vil drive et godt sted, at nogen så vil ødelægge det og nærmest true én på levebrød, siger han.

- Har gæster ikke ret til på nettet at give udtryk for deres utilfredshed?

- Jo, helt sikkert, så længe der hold i det, de er utilfredse med. Hvis gæsten selv laver en fejl som for eksempel en bookingfejl, er det jo ikke restaurantens skyld, og derfor er en kritik af restauranten ikke ok.

Se også: Restauratør til familie: Tyveknægte og sigøjnere

Ejeren forklarer, at de færreste i restaurationsbranchen tjener mange penge. Derfor kan få dårlige anmeldelser på nettet hurtigt gå ud over restaurantionens popularitet.

Heldigvis er det endnu ikke gået ud over Den Lille Vinhus, hvor der er booket stort set hver aften.

0 kommentarer
Vis kommentarer