Danskerne bruger mindre og mindre tid foran fjernsynet

I 2013 blev fjernsynsunderholdningen i højere grad end tidligere år valgt fra af danskerne, viser nye tal

Fjernbetjeningens tænd-knap bliver ikke brugt lige så flittigt i de danske hjem som tidligere, viser nye tal fra Danmarks Statistik. (Polfoto)
Fjernbetjeningens tænd-knap bliver ikke brugt lige så flittigt i de danske hjem som tidligere, viser nye tal fra Danmarks Statistik. (Polfoto)

Fjernbetjeningens tænd-knap bliver ikke brugt lige så flittigt i de danske hjem som tidligere.

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

For med et gennemsnit på tre timer og 37 minutters dagligt tv-kiggeri per dansker om dagen sidste år er forbruget af fjernsynet faldet i Danmark.

Faktisk er fjernsyns-forbruget faldet i alle årets 12 måneder i forhold til i 2012.

Faldet er sket samtidig med, at flere store streamingtjenester med serier og film har gjort sit indtog på det danske marked, hvilket kan være med til at forklare, hvorfor danskerne i højere grad end tidligere har valgt fjernsynet fra.

Januar er den måned, hvor danskerne i alderen fra tre år og opefter ser mest tv. Her brugte hver dansker i gennemsnit 217 minutter om dagen på fjernsynsunderholdningen i 2013. Det svarer til over 3,5 timers daglig tv-kiggeri.

Mindst tv ser vi om sommeren. I juli sidste år sad danskerne i gennemsnit kun foran fjernsynet i to timer og 24 minutter.

Danmarks Statistik har også set på tv-reklamerne på de kommercielle kanaler. Tallene viser, at der i 2013 blev vist 3,6 millioner reklameindslag på tv, hvilket er en stigning. Omregnet til tid svarer det til 3000 timers flere reklamer.

Omsætningen for tv-spotsene er dog ikke fulgt med det stigende antal reklamer. Derimod er den faldet med 300 millioner kroner i forhold til 2012.

Særligt reklamer for elektronik og edb, fødevarer og boligudstyr er forsvundet fra skærmen, mens reklamer for haveartikler har oplevet fremgang.

0 kommentarer
Vis kommentarer