Lærere blokerer millionpulje til samarbejde

Lærerne nægter at deltage i udvalg, der skal uddele 12 millioner kroner til at sikre godt samarbejde på skolerne. Minister ærgrer sig. Lærerne forsvarer beslutningen, som kaldes sabotage

Lærerne spænder ben for et udvalg, der skal uddele 12 millioner kroner til forsoning mellem skoleledere og tillidsrepræsentanter. (Foto: Camera Film)
Lærerne spænder ben for et udvalg, der skal uddele 12 millioner kroner til forsoning mellem skoleledere og tillidsrepræsentanter. (Foto: Camera Film)

Læs også: Reform får lærere til at genoverveje karriere

12 millioner kroner. Så meget afsatte regeringen til at sikre et godt samarbejde mellem skoleledere og tillidsrepræsentanter efter lockouten og regeringsindgrebet sidste år, hvor klimaet var iskoldt mellem parterne.

Men pengene samler støv hos Undervisningsministeriet.

Lærerne har blokeret indsatsen, fordi de ikke har udnævnt medlemmer til det partsudvalg, der skal nedsættes, før pengene kan komme i omløb.

- Det er ærgerligt, at partsudvalget ikke har kunnet komme i gang tidligere. Det har ikke været muligt, fordi ikke alle parter har indmeldt medlemmer til udvalget, skriver Christine Antorini til Avisen.dk.

Læs også: Ikke fyret: Nøgen lærerinde tilbage på skole

Ministeren vil ikke gå længere ind i det konkrete forløb, men siger, at det ikke er lykkes at nedsætte udvalget endnu på trods af, at det har haft topprioritet for ministeriet.

Lærere føler sig trådt på
Konkret bliver der blokeret fra Lærernes Centralorganisation (LC) og CO10, der repræsenterer handelsskolelærerne.

Læs også: Lærer overarbejdede for 720.000 kr.

Begge organisationer har deltaget i et andet udvalg. Det handler om kompetenceudvikling for 64 millioner.

Her føler lærerne sig tromlet af Moderniseringsstyrelsen, der hører under Finansministeriet. Styrelsen vil nemlig ikke give tillidsrepræsentanter indflydelse på planlægningen af efteruddannelse ude på skolerne.

Derfor nægter lærerne at gå ind i flere partsudvalg, før de har sikret sig, at de bliver hørt.

- Vi vil se, om der er lydhørhed overfor vores synspunkter fra Undervisningsministeriet og Moderniseringsstyrelsen. På den baggrund vil LC så vurdere, om vi kan blive enige om ting i fællesskab, siger Hanne Pontoppidan, der er medlem af forretningsudvalget i LC.

Professor: Sabotage!
Partsudvalgene var en del af regeringsindgrebet. De er med andre ord en del af en lov, som de fleste lærere er stærkt imod.

Læs også: Kvik lærer truer elever til total stilhed

Hanne Pontoppidan mener ikke, at de 12 millioner til bedre samarbejde for tillidsrepræsentanter og skoleledere er så væsentlige.

- Det fordrer, at man overhovedet er klar til det ude på skolerne. Hvis man virkelig gerne vil et bedre samarbejde, kan man jo sætte noget i værk uden de 12 millioner, siger hun.

Professor Niels Egelund fra Aarhus Universitet er uenig. Det er lige nu, at der problemer på skolerne, siger han. Det er nemlig her og nu, skolerne planlægger, hvordan de konkret vil få skolereformen på skinner.

- Der havde bestemt været brug for pengene. Der er simpelthen så meget modstand derude, så det nogle steder nærmer sig en katastrofe, siger Niels Egelund.

- De organisationer saboterer arbejdet, fordi de er sure over at være blevet trynet. Men det betyder, at vi ikke får det samarbejde mellem skolernes ledelse og tillidsmændene, som puljen kunne bidrage med, siger Niels Egelund.

Bondo: Derfor nægter vi
Det er noget vrøvl, mener formand for Danmarks Lærerforeningen og LC, Anders Bondo.

Ifølge ham giver det ingen mening at deltage i endnu et udvalg om samarbejde og tillid, når arbejdsgiverne ikke vil anerkende tillidsrepræsentanternes ret til indflydelse på et så centralt område som efteruddannelse.

Han genkender ikke undervisningsministeren udlægning af, at udvalget er højt prioriteret.

- Det har i hvert fald ikke topprioritet for ministeren at få udvalget om samarbejde i gang. Så havde ministeriet fået lukket den anden sag for længe siden, siger Anders Bondo.

Læs også: Lærere blokerer millionpulje til samarbejde

0 kommentarer
Vis kommentarer