Forsinkede fly: Selskaberne snyder dig for milliarder i kompensation

Danske flypassagerer snydes hvert år for mere end en milliard kroner, fordi danske og udenlandske flyselskaber nægter at følge EU’s regler for kompensation ved aflysninger og forsinkelser

Aflyses eller forsinkes dit fly, kan forsinkelsen berette dig til en kompensation på mellem 1000 og 4500 kroner (Foto: AP)
Aflyses eller forsinkes dit fly, kan forsinkelsen berette dig til en kompensation på mellem 1000 og 4500 kroner (Foto: AP)

Ekstra Bladet kan i dag afsløre, at danske og udenlandske flyselskaber ser stort på EU-lovgivningen, som ellers skulle sikre, at de europæiske flypassagerer bliver kompenseret, hvis deres fly aflyses kortere end syv dage før afgang eller forsinkes mere end to timer.

Ifølge beregninger foretaget af flyforsinkelse.dk for Ekstra Bladet scorer selskaberne over en milliard kroner om året på ikke at betale kompensation alene til de passagerer, der forsinkes til og fra Københavns lufthavn.

Der kan være tusindvis af kroner at hente, hvis dit fly bliver forsinket. Her får du overblikket over, hvor meget kompensation man kan få og hvornår. (Foto: AP) Vagthund Sådan får du dine penge ved flyforsinkelser

De seneste tal fra EUROCONTROL og CODA viser, at knap 1200 passagerer hver dag i Københavns Lufthavn udsættes for forsinkelser og aflysninger, der kvalificerer dem til kompensation i henhold til EU-reglerne.

Årligt svarer det til, at 450.000 passagerer i lufthavnen bliver udsat for så store gener, at de samlet set bør udbetales kompensation for op mod 1,3 milliarder kroner.

Ifølge direktør i flyforsinkelse.dk, Johan Fugman, er det kun omkring 10 procent af det beløb, der udbetales til de forsinkede kunder.

Overrasker ikke
I Forbrugerrådet Tænk overrasker tallene ikke seniorjurist Mads Mølgaard Braüner.

- Det er vores oplevelse, at flyselskaberne som helhed er fuldstændig ligeglade med kompensationsreglerne. Det er tydeligt, at der fra selskabernes side spekuleres i at trække sagerne i langdrag og køre passagererne trætte, så de undgår at betale kompensation, lyder det fra Forbrugerrådet, der mener, at selskaberne burde respektere EU-reglerne.

Marianne og Svend Ove Hansen fik 800 euro eller knap 6.000 kroner i kompensation for deres 3 1/2 time lange forsinkelse på hjemrejsen fra Mallorca. Men det anslåes, at kun omkring hver 10. får, hvad de har krav på (Foto: Linda Johansen) Vagthund Kæmpede forgæves mod SAS i månedsvis efter flyforsinkelse

Det er lektor ved Juridisk Institut på Aarhus Universitet Anne-Dorte Bruun Nielsen enig i.

- For forbrugerne er EU-reglerne uigennemskuelige, men flyselskaberne bør kunne gennemskue dem og behandle kompensation-sagerne fair og rimeligt, lyder det fra lektoren.

Sniger sig udenom
Det er Forbrugerrådets erfaring, at selskaberne bruger en særlig bestemmelse i EU-forordningen, til at nægte at udbetale kunderne kompensation. Et forbehold, som beskriver at ’usædvanlige omstændigheder’ ikke giver ret til erstatning.

En vending, der ikke er defineret nærmere, og derfor giver flyselskaberne mulighed for at dække afslagene ind under dette.

Seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk mener dog ikke, at flyselskaberne har mulighed for at tolke så meget på, hvad der er usædvanlige omstændigheder, som tilfældet er i dag.

For dem er definitionen klar:

- Usædvanlige omstændigheder dækker over krig, pest, vulkanudbrud, dårligt vejr og strejke. Ikke tekniske problemer, som flyselskaberne kunne have forhindret ved at have et ekstra fly eller mekanikere til rådighed, lyder kritikken fra Mads Mølgaard Braüner.

SAS: Stor uenighed om reglerne
Hos SAS kan man ikke genkende billedet, at selskabet skulle spekulerer i at trække sagerne i langdrag og unødigt dække sig ind und ekstraordinære omstændigheder, ligesom man ikke kan genkende tallene om, at kun 10 % af de forsinkede flypassagerer skulle få udbetalt deres kompensation.

Her mener man tilgengæld, at reglerne på området er uklare.

- Aktuelt oplever vi, at der er stor uenighed og uklarhed omkring begrebet 'usædvanlige omstændigheder', og hvad der indgår i begrebet eller ej. Et punkt, vi kan diskutere, er, når vi har tekniske problemer med vores fly. Vi mener, at når vi foretager de vedligehold, vi skal, på vores fly, så er tekniske problemer ekstraordinære omstændigheder, lyder det fra pressechef i SAS Trine Kromann-Mikkelsen.

Læs hele historien i Ekstra Bladet i dag:

- Flyselskaberne scorer milliarder på at snyde dig

- Svend Ove og hustruen Marianne kæmpede forgæves mod SAS i måneder for deres kompensation

- SAS: Reglerne er uklare

- Sådan er reglerne, og sådan søger du kompensation

- Selskaberne bryder systematisk loven: Undlader at oplyse passagererne om deres rettigheder

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen