Danskerne skæver til dyrevelfærd under indkøbsturen

Vi bruger mere af budgettet på økologiske fødevarer. Gennem finanskrisen er økosalget steget med 62 procent

Selv om finanskrisen har betydet, at familien Danmark har lukket pungen mere eller mindre i, så er der faktisk noget, vi har brugt flere penge på: økologiske mad- og drikkevarer. Det skal ses i lyset af, at danskernes køb af dagligvarer i dag er mindre end for 15 år siden.

Siden krisen brød ud i lys lue, er salget af økologiske varer steget med 62 procent, viser en opgørelse fra Nykredit. Alene sidste år steg salget af økovarer i supermarkeder og varehuse med seks procent til 5,8 milliarder kroner, viser tal fra Danmarks Statistik.

- Trods uændrede økonomiske forhold for de fleste familier er danskerne, takket være finanskrisen, blevet mere økonomisk bevidste og påvirket af en underliggende krisebevidsthed, siger forbrugerøkonom i Nykredit Johan Juul-Jensen.

- De er blevet mere værdidrevne i deres adfærd, og når det gælder forbrug, tillægger de forholdet mellem kvalitet og pris en større betydning. Det afspejler sig i salget af økologiske fødevarer, siger forbrugerøkonomen.

Det er dog ikke, fordi salget af økologiske varer spurter derudaf - faktisk kan halvdelen af stigningen tilskrives prisudviklingen.

Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening, påpeger, at økovarer fylder mere i danskernes indkøbskurve end hos andre i verden.

- Ø-mærket har bidt sig fast blandt danskerne som garant for rent drikkevand, høj dyrevelfærd og rene fødevarer, siger han i en kommentar til tallene.

En af højdespringerne blandt de økologiske varer er æg, som i 2013 havde en salgsvækst på hele 24 procent. Det skyldes ifølge Henrik Hindborg en stigende interesse for dyrevelfærd.

Det er også økologisk mælk og ost, der ryger i indkøbskurven. Sammen med æg udgør de varer 37 procent af den samlede omsætning. På andenpladsen over varer med det røde Ø ligger frugt og grøntsager, som udgør 21 procent af salget.

At prisstigningerne driver en del af væksten kan ses på salgsværdien af syrnede mælkeprodukter. Den steg med 51 procent fra 2012 til 2013, så de nu udgør 5,8 procent af den samlede økologiske omsætning. Men stigningen i den solgte mængde er kun på 19 procent.

0 kommentarer
Vis kommentarer