Cykelkampagne skal få os til at trampe i pedalerne

En landsdækkende kampagne skal lokke danskerne til at vælge cyklen til arbejde. Sidste år deltog 76.000

Alle kan være med. Tykke, tynde, unge, gamle, trænede og utrænede.

Sådan lyder budskabet i Cyklistforbundets store landsdækkende kampagne "Vi cykler til arbejde", der skal få danskerne til at vælge jernhesten frem for bil, bus eller tog om morgenen på vej til arbejde.

- Noget af det skønne ved cykling er netop, at alle kan gøre det. Ude på cykelstien er der virkelig ingen, der griner af, om du er tyk eller tynd, siger Cyklistforbundets formand, Klaus Bondam, i en pressemeddelelse.

Kampagnen tiltrak sidste år hele 76.054 deltagere, som tilsammen tilbagelagde godt 11,5 millioner kilometer på en måned. Det svarer til 287 gange rundt om jorden.

Man deltager på hold med sine kolleger, og ifølge Cyklistforbundet udklækker kampagnen hvert år omkring 10.000 nye cyklister, som også efterfølgende holder fast i de gode vaner med at cykle til arbejde.

- At cykle til arbejde er også at cykle dele af vejen eller for eksempel cykle ind om morgenen og tage toget hjem. Man bliver ikke en dårligere cyklist af den grund, siger Klaus Bondam.

- Og det tæller også som en cykeldag i kampagnen, tilføjer han.

Sidste år var deltagerne fra Læsø Kommune de flittigste cyklister med 223,6 kilometer i gennemsnit per person på en måned.

Ud af landets 98 kommuner var der deltagende cykelhold i 96 af dem. Kun Langeland og Fanø Kommune havde ingen hold med.

"Vi cykler til arbejde" indledes i år torsdag 1. maj og løber frem til den 31. maj. Det koster 50 kroner per person at deltage, og man kan tilmelde sig på hjemmesiden www.vcta.dk.

0 kommentarer
Vis kommentarer