Øresundsbroen er presset af faldende trafik

Selv de mest pessimistiske prognoser slår ikke til, og nu er tilbagebetalingstiden for broen oppe på 34 år

Alt for få trafikanter benytter broen over Øresund. Selv de mest pessimistiske skøn for trafikken har vist sig at være for positive, og den skuffende udvikling betyder, at det nu kommer til at tage endnu længere tid, før brugerne har betalt for broen. Det skriver Børsen.

Da aftalen om den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige blev underskrevet i 1991, kalkulerede politikerne med, at den statsejede bro ville være betalt 30 år efter åbningen.

Nu er tilbagebetalingstiden udskudt til 34 år, fordi indtægterne fra trafikanterne er lavere end forventet.

- Selvfølgelig er det noget, vi har attention på, at trafikudviklingen ikke i de senere år har været så gunstig, som vi havde håbet. På Øresund er det specielt tilbagegangen i pendlertrafikken, der slår igennem, siger finansdirektør Kaj V. Holm fra Sund & Bælt Holding til Børsen.

Sund & Bælt Holding ejer halvdelen af konsortiet bag broen.

I gennemsnit kørte 18.337 biler, lastvogne og motorcykler over broen hvert døgn i 2013. Det var fjerde år i træk med et fald i trafikken.

Men trods den fortsatte nedgang er økonomien i broen fortsat baseret på en forventning om vækst i trafikken set over en række år.

- Konjunkturerne har været meget dårlige. Og vi håber da på en genopretning, når vi laver vores middelscenarium.

- De indtægter, der er tabt, kommer jo ikke igen. Så vi kigger på verden herfra og frem. Og der arbejder vi stadig med tre scenarier - men niveauet for dem er rykket ned, erkender Kaj. V. Holm over for Børsen.

0 kommentarer
Vis kommentarer