Psykolog: Din smartphone er ligesom narko

Lever du dit liv igennem din smartphone, ved dine børn til sidst ikke, hvad nærvær er: De bliver små narcissister, og du risikerer at blive depressiv, advarer ekspert

Niels Peter Rygaard, psykolog, ekspert i tilknytningsforstyrrelser og medstifter af Fairstart Global - en forening, som hjælper omsorgssvigtede børn, advarer mod smartphoneafhængighed. (Privatfoto)
Niels Peter Rygaard, psykolog, ekspert i tilknytningsforstyrrelser og medstifter af Fairstart Global - en forening, som hjælper omsorgssvigtede børn, advarer mod smartphoneafhængighed. (Privatfoto)

- Hvorfor smider folk hele tiden ting på for eksempel Facebook? Føler de sig mon isolerede og synes ikke, at nogen interesserer sig for dem og deres barn? Hvad får dem til hele tiden at lægge for eksempel billeder af dem selv og børnene på internettet?

Spørgsmålene kommer fra psykolog, ekspert i tilknytningsforstyrrelser og medstifter af Fairstart Global - en forening, som hjælper omsorgssvigtede børn, Niels Peter Rygaard.

Han mener dog selv at kende svarene på dem:

- Når man har vænnet sig af med nærvær, ender man med at blive bange for det. Nogle mennesker erstatter nærvær med indirekte kontakt på for eksempel Facebook. Her kan man sende hinanden billeder og slippe for at opleve nuet, som kræver energi.

Vi bliver smartphone-narkomaner
Det er ifølge psykologen en ond cirkel, som gør et stigende antal mennesker depressive og rastløse og udvikler misbrugslignende tendenser:

- Jeg tror, at telefonen tit bliver en slags flugtmekanisme, som folk er afhængige af at bruge, når de ikke kan holde ud at være til stede i nuet mere. Det er samme reaktion, narkomaner har, når de skal have deres fix.

Se også: Kan du genkende de syv scenarier: Skal du også liiige tjekke mobilen, når...

Og de misbrugslignende tendenser smitter i høj grad af på børnene, mener Rygaard:

- Rigtig mange børn ved ikke, hvad nærvær er, fordi deres forældre har mere travlt med at pille ved en smartphone eller computer end at være til stede og tæt på deres børn. Når man mangler social kontakt og nærvær, er det fuldstændig normalt at udvikle en depression, rastløshed og humørsyge, eller få for eksempel indlæringsvanskeligheder og spiseforstyrrelser.

Se også: Janne var dybt suget ind i sin smartphone

Han mener, at teknologiens største trussel er, at børnene kan begynde at opleve samvær som noget kedeligt, som man hele tiden flygter ud af - ligesom de voksne gør med deres smartphones.

- Samværet og nærværet bliver et sted med klaustrofobi, hvor folk føler sig isolerede. Min påstand er, at folk, der bruger megen tid på Facebook, er mere depressive end folk, der ikke gør det. De får børn, der har lavt selvværd, fordi de ikke bliver set. De bliver narcissistiske børn, der mangler opmærksomhed og pumper sig selv op ved at blive selvoptagede.

Stresser helt vildt
Rygaard opfordrer de voksne til at lade være med at lade deres smartphone stjæle fysisk, social kontakt, intimitet og nærvær.

- På den ene side er den nye teknologi en fordel. Men den skjuler også en kæmpe ulykke. Den udvider rummet fra her og nu og dig og mig til hele verden på et hvilket som helst tidspunkt og når som helst. En smartphone med direkte kontakt til resten af verden på nettet ophæver tid og rum og øjeblikket, og jeg mener, at det stresser folk helt vildt, uden de er klar over det.

Det er meget vigtigt at tage stilling til, hvor meget de teknologiske vidundermidler skal fylde i ens eget og børnenes liv, understreger psykologen.

- Mobilerne er kommet væltende ned over os, og vi er lige så forsvarsløse, som stod vi over for en ebola-epidemi. Man læser lige en artikel, fordi muligheden er så tilgængelig, at man bare ikke kan lade være.

Ændrer hjernen
Ifølge Rygaard har mobiler og it allerede ændret 'vores opmærksomhed, men også vores hjernefunktion drastisk'.

- De er simpelt hen blevet til eksterne udvidelser af områder i hjernen og har indflydelse på din hukommelse: Hvor mange telefonnumre kunne du udenad for ti år siden, hvor mange kan du i dag? Eller vores finmotorik: ved scanninger af hjernen kan man se, at de ivrigste sms-skrivere får udvidet de områder, der styrer tommelfingeren, på bekostning af de områder, der styrer de øvrige fingre, siger psykologen, der tilføjer:

- Ingen ved i dag, hvor radikalt vores hjerner vil blive ændret, og småbørns hjerner er ekstremt påvirkelige i forhold til voksnes, så den nye generation af Ipad-børn får formentlig en radikalt anderledes hjernefunktion.

Skru nu ned for dit misbrug
Derfor advarer han ikke kun mod mors og fars stigende afhængighed af smartphones, som ifølge ham kan have stor afsmittende effekt på børnene:

- Jeg kan sagtens råbe og skrige om det, men jeg mener slet ikke, at iPads hører til i vuggestuer og børnehaver, og personalet bør kun bruge deres mobiler i pauserne.

Niels Peter Rygaard påpeger, at det er vigtigt, at familier forsøger at skabe rammerne for afbalanceret brug af smartphones og tablets - selv om de fylder.

- Der skal både være regler for, hvor meget forældrene og børnene bruger smartphone og iPad. Børn under fem år bør generelt bruge højst 20 eller 30 minutter om dagen på iPaden, indtil de er fem. Når der først er banket disciplin ind i dem, kan de efterhånden selv styre det.

Gode råd til sund smartphone-stil

De færreste af os er formentlig klar til at afskaffe vores højtelskede teknologiske kommunikationsmidler til fordel for kvalitettid med vores højtelskede børn.

Derfor er det ifølge eksperterne en god ide at lave nogle regler for brugen af smartphone/tablet og så videre, når du er sammen med dine børn.

1. Sluk den, når I spiser, så hverken bip eller brummen forstyrrer midt i maden.

2. Hvis du er nødt til at bruge din smartphone, tablet eller computer til for eksempel arbejde, når du har fri med børnene, så meld det ud.

3. Overhold aftaler om, hvor lang tid, du skal bruge på mobilen.

4. Før du brokker dig over ungernes iPhone og iPad-brug, så kig på din egen smartphone-stil.

5. Lad være med at lade din smartphone afbryde dig og dit barn, når I er i gang med at lege eller snakke.

6. Drop smugkiggeri på din smartphone. Børnene gennemskuer det.

7. Lær at prioritere din tid - tænk over, hvor lang tid, du spilder på for eksempel Facebook i forhold til at være sammen med dine dyrebare børn. Vis barnet, hvornår du er tilgængelig og hvornår du ikke er. Bland aldrig de to ting sammen.

8. Tjek mail, Facebook osv., når børnene er optaget af andre ting, men pas på, at det ikke bliver en dårlig vane.

9. Lav aftaler på ferien om, hvornår I bruger tid på smartphone og tablet.

10. Når du alligevel kommer til at bryde dine og børnenes aftale, så sig undskyld!

(Kilder: Sociolog og professor på IT-Universitetet Richard Ling, psykolog og ekspert i tilknytningsforstyrrelser Niels Peter Rygaard, børnepsykolog og forfatter Ulla Dyrløv, Leder af Børns Vilkårs rådgivning Bente Boserup)

0 kommentarer
Vis kommentarer