Mobilkaos: Kunderne må klare sig selv

Tidligere vidensskabsminister Charlotte Sahl-Madsen mener ikke, det offentlige skal kaste lys over det dunkle telemarked.

I sidste uge afslørede Ekstra Bladets stikprøvekontrol af mobilmarkedet, at de danske forbrugere slet ikke kunne finde rundt i teleprisjunglen. Tidligere kunne man få et overblik gennem en offentlig teleguide, men den valgte den daværende videnskabsminister, Charlotte Sahl-Madsen ( K), at aflive.

LÆS OGSÅ: Minister svigtede mobilkunder med åbne øjne

Siden da har det reelt været en vandring i mørket for de danske forbrugere at danne sig et overblik over de danske telepriser. Der findes nemlig ingen regler på området for de private teleguides, erkender Erhvervs-og Selskabsstyrelsen, der nu sidder tilbage med resterne af den offentlige teleguide.

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn ( SF), der i dag er den ansvarlige minister på området, vil efter Ekstra Bladets artikler, rydde op.

LÆS OGSÅ: Ole Sohn: Slut med kaos på det danske mobilmarked

Charlotte Sahl-Madsen, der i dag er direktør for den nye kunsthal på Sønderborg havn, mener stadig, forbrugerne må klare sig selv.

Hvad mener du i dag om beslutningen om at fjerne den offentlige guide, når der fortsat ikke er en sikkerhed for, at forbrugerne får en objektiv og brugbar sammenligning af priserne?
- Jeg mener ikke, staten skal bruge skatteydernes penge på at lave en prisguide, som de private aktører kan tilbyde.

Hvad mener du om, at forbrugerne i dag er overladt til de her private sider, som ikke følger nogen standarder?
- Man må betragte kunderne som intelligente mennesker, der kan træffe frie valg.

Men de forbrugere, vi snakkede med, kunne ikke finde ud af det.
- Jeg håber bare at forbrugerne er opmærksomme på, hvad der er det vigtigste for dem.

LÆS OGSÅ: Kaotisk mobilmarked: Umuligt at finde billigste abonnement

Hvorfor laver man ikke nogle offentlige retningslinjer?
- Jeg synes det er fint, hvis der er private aktører, der kan lave private guides ud fra forskellige retningslinjer.

Men der er jo ingen retningslinjer.
- Jeg mener heller ikke, man skal fastsætte offentlige retningslinjer.

Hvordan kan man stole på en prissammenligning, når annoncekroner er afgørende for, hvad der kommer med?
- Jeg tror nu godt, kunderne kan gennemskue de private prisguides.

Men det kan mange ikke. Hvorfor laver man ikke bare nogle retningslinjer, så det bliver nemmere at finde rundt i ?
- Jeg synes det er fint, at kunderne går på opdagelse efter hvilket kriterium, der er vigtigst for deres abonnement, om det er pris, hastighed eller dækning.

Hvor nemt synes du selv, det er at finde rundt?
- Jeg er bevidst om, hvilke kriterier jeg går efter, og det er jeg villig til at betale for. Jeg har andre kriterier end prisen.

Så prisen betyder ikke noget for dig?
- Jeg går mere op i om der er god dækning.

Prisen kommer i anden række for dig?
- Ja.

0 kommentarer
Vis kommentarer