Dansk Erhverv afviser længere reklamation på dyre varer

Erhvervsorganisation tvivler på problem med reklamationsret, da virksomheder giver garanti på mere end to år

Forbrugerrådets forslag om at forlænge reklamationsretten på store forbrugsvarer som for eksempel biler og fladskærme møder modstand hos Dansk Erhverv, der repræsenterer 17.000 danske virksomheder.

I dag betyder reklamationsretten, at man kan klage over et fejlbehæftet produkt i to år. Men Dansk Erhvervs markedschef Lone Rasmussen mener, at mange producenter i forvejen i stedet tilbyder en garanti på dyre varer, der strækker sig ud over de to år.

- Jeg tror ikke, der er tale om et reelt problem. Mange producenter af dyrere forbrugsvarer som for eksempel biler, hårde hvidevarer og møbler giver i dag en længere produktgaranti end to år, siger Lone Rasmussen.

Hun mener samtidig, at det bliver svært for virksomhederne, hvis de skal administrere reklamationsretten forskelligt afhængig af produkttypen.

- Jo ældre et produkt bliver, jo sværere bliver det at afgøre om fejlen skyldes slid eller forkert anvendelse fra forbrugerens side eller der er tale om en oprindelig mangel.

- Det vil blive tungt for forhandlerne at administrere forskellige reklamationsfrister, og forslaget vil i den sidste ende gøre varerne dyrere, siger Lone Rasmussen.

Forbrugerrådet Tænk foreslår frem mod EU-parlamentsvalget fælles retningslinjer omkring reklamationsretten i EU. Og det er Dansk Erhverv som sådan ikke modstander af.

- Vi er som udgangspunkt tilhænger af fælles regler i EU - men det forudsætter, at de håndhæves ensartet. Det gør de slet ikke i dag. Det er konkurrenceforvridende, siger Lone Rasmussen.

0 kommentarer
Vis kommentarer