3F om metrobyggeriet: Heldigt ingen er slået ihjel endnu

Dårligt brandberedskab og manglende sikkerhedskamre gør Metro-byggeriet livsfarligt, lyder kritikken

3F er bekymrede for sikkerheden på Metro-byggeriet i København. (Arkivfoto: Jens Dresling)
3F er bekymrede for sikkerheden på Metro-byggeriet i København. (Arkivfoto: Jens Dresling)

– Det er ikke ukendt at byggepladser er farlige arbejdspladser, men når sikkerheden er så ringe, som den er på metrobyggeriet, er det et held at ingen er blevet slået ihjel endnu, siger Jesper Weihe, faglig sekretær hos 3F.

Kritikken kommer efter, at Ekstra Bladet i dag kan fortælle, hvordan de italienske entreprenører bag det offentligt finansierede byggeri langt fra tager deres ansvar alvorligt, når det kommer til at beskytte deres ansatte mod ulykker.

Adskillige dødsfælder

Dokumenter fra Arbejdstilsynet Ekstra Bladet har fået aktindsigt i omkring byggeriet af metrostationen ved Nørrebroparken, viser en række alvorlige fejl og mangler i arbejdssikkerheden hos det italienske firma SELI Tunneling Denmark, der står for at bore og bygge det 15.5 kilometer lange metrorør.

De udenlandske virksomheder har en helt anden kultur i forhold til arbejdssikkerhed, og det påvirker den negativt på metrobyggeriet, vurderer 3F. (Arkivfoto: Polfoto) Tæt på Sådan gambler Metroselskabet med sikkerheden

Blandt andet har Arbejdstilsynet påpeget, at man ikke haft sikkerhedskabiner til de ansatte i tilfælde af brand og sammenstyrtning, og brandsikringen har været så ringe, at Københavns Brandvæsen i en skrivelse til SELI, kalder den for livsfarlig.

Dokumenterne afslører endvidere, at SELI i et år fra januar 2013 til januar 2014 ignorerede Arbejdstilsynets og Københavns Brandvæsens påbud om at få bragt brandsikkerheden i orden.

Sikkerheden forbedres

Metroselskabet, der er bygherre på projektet og har det overordnede ansvar for, at byggeriet forløber i overensstemmelse med reglerne, beklager de uheldige sager, men peger på, at man de seneste måneder har forbedret sikkerheden væsentligt.

– Vi har haft og har stadig udfordringer med vores arbejdsmiljø på byggepladserne. Derfor satte vi i december gang i sikkerhedskampagnen ’Safty First’. Vores tal viser, at det har haft positiv effekt på vores ulykkestal, der siden oktober måned har været for nedadgående, siger arbejdsmiljøchef hos Metroselskabet, Susanne Brendstrup, til Ekstra Bladet.

Hun peger på byggeriets størrelse som en medvirkende faktor til problemerne.

Den forklaring giver ekspert i byggeprocessor ved DTU, lektor Kirsten Jørgensen, ikke meget for.

– Der findes ikke nogen acceptable undskyldninger for den dårlige arbejdssikkerhed. Det er et spørgsmål om vilje og økonomiske ressourcer, siger hun til Ekstra Bladet.

Siden metrobyggeriets start i juni 2011 har der været 106 arbejdsulykker med sygefravær tilfølge. Der er i gennemsnit 26 procent flere arbejdsulykker på metrobyggeriet sammenlignet med resten af Danmark, i følge Metroselskabets egne opgørelser.

Læs meget mere - bl.a. om Dan, der mistede en tommeltot, fordi kollegaen ikke kunne engelsk - i EKSTRA

0 kommentarer
Vis kommentarer