Dine licenskroner brugt på vinsmagning og Paris-ture

TV 2 Lorry og direktøren Dan Tschernias omgang med public service-midler kan være ulovlig. Kulturministeren er gået ind i sagen.

TV2 Lorrys direktør Dan Tschernia kan have handlet i strid med loven ved at lade public service-midler finansiere vinsalg og ture til Paris for regionalstationens seere. Foto: Finn Frandsen
TV2 Lorrys direktør Dan Tschernia kan have handlet i strid med loven ved at lade public service-midler finansiere vinsalg og ture til Paris for regionalstationens seere. Foto: Finn Frandsen

VED DU NOGET OM SAGEN? SKRIV TIL OS PÅ 1224@EB.DK ELLER SMS TIL 1224 (ALM. SMS-TAKST)

TV 2 Lorrys mangeårige chef Dan Tschernias stærkt frankofile tendenser er for mange en kendt sag.

Men at tv-direktøren har ladet licensmidler fylde et hul i økonomien på regionalstationens seerklub Club Lorry, der blandt andet arrangerer Paris-ture og vinsmagning, er ikke bare overraskende, men kan også vise sig at være i strid med loven.

Det vurderer flere medieeksperter, som journalisternes fagblad Journalisten har talt med.

- Det er klokkeklart, at Club Lorrys aktiviteter intet har med public service at gøre, siger professor i medievidenskab på Aarhus Universitet Frands Mortensen.

TV 2 Lorry dækker Region Hovedstaden.

Club Lorrys underskud på 177.000 kroner over de seneste fem år er blevet dækket af licensmidler, som ellers er øremærket public service-aktiviteter. Rigsrevisionen, der har undersøgt sagen, vil nu have Kulturministeriet til at vurdere, om konstruktionen er i strid med loven, og om aktiviteerne i Club Lorry kan siges at være public service.

Kulturminister Marianne Jelved har dog allerede taget afstand fra brugen af licensmidler.

'Hvis licensmidler bruges til andet end public service, så er de ikke brugt rigtigt. Jeg mener ikke, at vinsmagning og ture til Frankrig er public service. Og hvis der er foregået noget ulovligt, så skal det selvfølgelig have konsekvenser,' skriver hun i en mail til Journalisten.

Dan Tschernia, der tidligere har begået sig som blandt madanmelder og journalist på DR, har stået i spidsen for TV 2 Lorry i hele 25 år. Han har også skrevet bagsider for Ekstra Bladet og gjorde sig sidste år bemærket uden for hovedstadsområdet, da han gik offentligt i clinch med drengene fra Monte Carlo.

Se også: TV2-direktør i sarkastisk angreb: 'DR's direktører er pædofile'



Se også: P3 værter svarer igen: Medierne lyver

Når Club Lorry to gange om året inviterer seerne til Paris, er Tschernia gerne selv guide på turene.

Dan Tschernia har ingen kommentarer til sagen, før Kulturministeriet har svaret Rigsrevisionen på, om praksissen med Club Lorry er lovlig eller ej. I en tekst, som han har forfattet, da der kom fokus på Club Lorry, skriver han dog blandt andet:

' Blandingen af Paris, vin og mig som erklæret frankofil er tilsyneladende med til at skabe en ulden stemning omkring klubben.'

' Club Lorry har naturligvis aldrig været en hemmelighed. Tværtimod har den gennem årene været genstand for beundring og er blevet fremhævet som eksempel på effektiv markedsføring.'

' Formålet er at markedsføre stationen. Derfor har vi de seneste mange år også formidlet salg af vin, med stationens logo på bagetiketten. På den måde reklameres der for os på utallige spiseborde i vort sendeområde.'

Dan Tschernia og hans licens-finansierede vintilbud kan i øvrigt i maj friste med månedens vin Sancerre Blanc, som er en 'vidunderlig sprød og frugtagtig' fransk hvidvin.

0 kommentarer
Vis kommentarer