Se EUs mest vanvittige projekter: Milliarder brugt på spøgelsesmotorveje

Mens Portugal modtager milliarder til spøgelsesmotorveje, kæmper de lokale for mad på bordet. Ekstra Bladet har besøgt EU-støttede projekter i Vest- og Østeuropas fattigste lande

180 milliarder kroner har EU smidt Portugals uendelige kilometer spøgelsesmotorveje siden 1986. Foto: Anthon Unger
180 milliarder kroner har EU smidt Portugals uendelige kilometer spøgelsesmotorveje siden 1986. Foto: Anthon Unger

SE INDSLAGET HEROVER

Med en arbejdsløshed på 15 procent og 1,8 millioner mennesker i dyb fattigdom er Portugal det fattigste land i Vesteuropa.

Det har dog ikke afholdt landets regering fra at udbygge motorvejsnettet, så Portugal i dag er det land i Europa, der har mest motorvej per indbygger.

Se også: Se EUs mest vanvittige projekter: 97 millioner på gabende tom lufthavn

180 milliarder motorvej
Siden sin indtrædelse i EU i 1986 har Portugal modtaget svimlende 180 milliarder danske kroner fra den Europæiske Union, som alle er gået til nye veje.

Resultatet er mere end 3000 kilometer motorvej, der strækker sig på tværs af landet.

Men lokalbefolkningens ringe levevilkår gør det umuligt for mange at benytte motorvejene. En kombination af stigende benzinpriser og høje vejafgifter, som regeringen har måtte indføre for at vedligeholde de uendelige kilometer asfalt, har betydet, at de må droppe bilen.

– Vejene er for dyre for os, fortæller João Vasconcelos, der til dagligt er skolelærer, til Ekstra Bladet.

Se også: EU-milliarder til gakgak-projekter

Spøgelsesmotorveje

Bladets udsendte møder skolelæreren, som i fritiden kæmper for at rette fokus på det portugisiske motorvejs-frås, i nødsporet på en af landets mange spøgelsesmotorveje.

De høje vejafgifter har nemlig fået trafikken i Portugal til at falde mere end i noget andet europæisk land med en reducering på op til 68 procent på nogle veje i den første halvdel af 2013.

Og hvis folk vælger at tage bilen, bliver motorvejene ofte valgt fra til fordel for billigere alternativer.

– Trafikken ender på offentlige veje, som ikke er god stand og som oftest udsætter bilisten for dødsensfarlige situationer.

Især i Algarve-området vælger lokale motorvejen fra til fordel for den slidte offentlige vej EN125, som i folkemunde er blevet døbt dødsruten på grund af de mange ulykker, som forekommer årligt.

0 kommentarer
Vis kommentarer