Annonce:
Annonce:

Regionsformand insisterer på 1813-ordning: Det bliver hele tiden bedre

Sophie Hæstorp Andersen (S) insisterer på, at den nye akuttelefon er den rigtige løsning

Annonce:
Følg Samfund

Den voldsomt udskældte akuttelefon i Region Hovedstaden vil først til april nå målsætningen om, at 90 procent af opkaldene skal besvares inden for tre minutter.

Det siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) efter et møde med gruppeformændene for partierne i regionen og insisterer samtidig på, at 1813-ordningen er den rigtige model.

- Jeg synes jo ikke, at starten på 1813 har været tilfredsstillende i forhold til de ventetider, borgerne har. Men vi kan også se, at det hver dag bliver bedre og bedre.

- Selve idéen om, at man ringer ét sted hen, hvis man har brug for et godt råd, hvis man vil tale med et læge, eller hvis man har brug for at komme på skadestuen, det har i praksis givet kortere ventetider på vores skadestuerne, siger hun.

Annonce:

På mødet er parterne blevet enige om, at målet om, at 90 procent af opkaldene skal besvares inden for tre minutter, skal indføres gradvist.

I februar er det inden for 10 minutter, og i marts er det inden for fem minutter.

Regionsformand overvejer politianmeldelse af læger

- Samtidig har vi diskuteret, at vi nu vil ansætte nogle ekstra læger på nattevagterne og sikre os, at folk kan blive ringet op, hvis det for eksempel bare er en receptfornyelse, de vil have, siger Hæstorp Andersen.

Region Hovedstaden varsler desuden en ekstern undersøgelse af akutordningen, der vil blive evalueret til august.

Regionsmedlem Kenneth Kristensen fra Dansk Folkeparti vil imidlertid ikke acceptere, at ordningen først til april er helt oppe i omdrejninger.

Han foreslår derfor, at man suspenderer akutordningen, ind til den fungerer. I mellemtiden må man åbne skadestuerne, så hovedstadens borgere kan søge hjælp der, ind til der ikke længere er problemer med 1813.

Men det afviser Sophie Hæstorp Andersen blankt.

Annonce:

- Jeg synes, det er en utrolig dårlig idé - at folk bare skal tage på skadestuen uden at ringe først. Idéen med systemet er jo netop, at vi kan henvise borgerne til det sted, hvor ventetiden er kortest, og at de på skadestuen ved, hvilken skade, der er tale om.

- Hvis folk bare møder op, kunne vi jo tidligere se, at folk risikerer helt urimeligt lange ventetider - fem-seks-syv timer. Nu vil man kunne vente derhjemme, ind til der er en ledig tid, siger regionsrådsformanden.

- Systemet skal nok komme i mål hen ad vejen, siger hun.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Hvor mange andre farlige forbrydere går rundt på fri fod ved ’en fejl’?
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: