Skandale-bro for svag til ny broklap

Tillykke med fødselsdagen: Limfjords-broen ramt af nye krav til hæveklap

Mindre end tre uger før et-års dagen for påsejlingen af togbroen over Limfjordsbroen er genåbningen endnu en gang blevet udsat på ubestemt tid. (Foto: Søren Schnoor)
Mindre end tre uger før et-års dagen for påsejlingen af togbroen over Limfjordsbroen er genåbningen endnu en gang blevet udsat på ubestemt tid. (Foto: Søren Schnoor)

Når den smadrede togbro over Limfjorden i Aalborg om få uger kan fejre et årsdag for skibspåsejlingen, kan Banedanmark samtidig føje et nyt kapitel til farcen, der satte en stopper for togdrift til Vendsyssel.

I følge eb.dk's oplysninger er genåbningen blevet yderligere forsinket af nye tekniske krav til den 74 år gamle bro, fordi den nye broklap er konstrueret anderledes end den ødelagte.

Se også: Containerskib tørnede ind i bro: Det er sket før



Se også: Endelig tog til nordjyderne - fra Sverige

Broklappen er ellers langt om længe klar til montage efter at være afleveret med elendige svejsninger fra en polsk leverandør.

Tvivl om bæreevne

- Der er tvivl om broens bæreevne. Måske skal der laves en forstærkning, og det vil i givet fald forsinke arbejdet op til to måneder, siger en kilde med nært kendskab til broprojektet til eb.dk.

Den kritiske fase indebærer, at den nye broklap skal kobles sammen med vippebroens 400 tons tunge kontravægt af beton.

Banedanmarks direktør Jesper Hansen bekræfter udsættelsen:

- Den gamle broklap var samlet ved hjælp af nitter, og den nye er faktisk fem tons lettere.

- Men der gælder i dag helt andre tekniske krav og specifikation end i 1938, og derfor trækker det ud med godkendelsen. Vi kan ikke montere den nye broklap, før hele projektet er endeligt godkendt.

- Hvornår sker det så?

- Jeg håber i løbet af kort tid at kunne meddele en dato for afslutningen.

Ingen dato for togdrift

- Kan du give et bud på, hvor længe togdriften skal være indstillet?

- Desværre. Vi melder forhåbentlig snart en dato ud. Jeg kan ikke komme det nærmere, siger Jesper Hansen, men afviser til gengæld, at der skulle være problemer med broens bæreevne.

Broden blev ødelagt 28. marts sidste år. Den polskbyggede broklap kunne ved leveringen i efteråret knapt hænge sammen på grund af dårligt svejsearbejde. Banedanmark har pålagt dagbøder til brofirmaet MT Højgaard.

Skandalen har senest fået folketingsmedlem Preben Bang-Henriksen (V) til at kræve Rigsrevisionen på banen.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere