350.000 borgere glemt i ny jernbane-plan

Regeringen vil investere massivt i jernbanenettet, men glemmer et af Danmarks største vækstområder

Regeringen vil investere i en ny bro over Vejle Fjord, så togene kan suse udenom Vejle centrum - ligesom bilerne gør det i dag. Det skal ske for at sikre den nye timedrift mellem Aalborg, Aarhus, Odense og København. (Foto fra Google Maps)
Regeringen vil investere i en ny bro over Vejle Fjord, så togene kan suse udenom Vejle centrum - ligesom bilerne gør det i dag. Det skal ske for at sikre den nye timedrift mellem Aalborg, Aarhus, Odense og København. (Foto fra Google Maps)

Regeringen vil frem mod 2025 investere 27,5 milliarder kroner i elektrificering og effektivisering af jernbanenettet, så passagerer kan rejse fra Aalborg til København på tre timer.

Det skal blandt andet ske med en ny linjeføring over det vestlige Fyn og en ny bro over Vejle Fjord.

Se også: Her er regeringens store togplan

Men sidstnævnte investering vækker ikke glæde i Trekantsområdet.

- Det er jo vældig fint med en bro over Vejle Fjord, som så er ensbetydende med, at man kan se på et tog, der bare blæser gennem området uden at have relation til områdets udvikling. Det er faktisk netop for at koble området af, at den bliver bygget, siger Koldings borgmester og formand for Trekantområdet Danmark Jørn Pedersen til DR P4 Trekanten.

Også Vejles viceborgmester er skeptisk over den nye bro, der sender togene uden om Danmarks sjette største by. Han vurderer, at det vil tage i omegnen af syv minutter at tage turen ind til Vejle station.

- Vi er 350.000 borgere i Trekantsområdet, som ikke vil blive betjent af tog i fremtiden. Det giver ikke mening, siger Søren Peschardt (S) til jp.dk.

Ét stop - men hvor?
Direktør for Trekantområdet Danmark vuderer overfor P4, at området maksimalt vil få ét standsningssted, når hurtigtogene skal tilbagelægge strækningerne Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense og Odense-København på hver en time. Der arbejdes lige nu lokalt på at finde ud af, hvor det stop skal være.

- Det har den betydning, at vi ikke længere har umiddelbar adgang til de hurtige tog i landet og i udlandet. Vi har kun adgang til regionaltog af mere bumle-togagtig karakter. Det betyder, at vores status som vækstområde bliver nedgraderet. Vi bliver regnet som mindre væsentlige at forbinde med resten af landet end de største byer. Det giver ikke mening, fordi vi faktisk har større vækst end Odense og Aalborg, siger direktør Morten Rettig til P4 Trekanten.

Ifølge næstformanden for de 22 kommuner i Kommunekontaktrådet for Syddanmark, er man dog enige om, at toget ikke skal køre igennem de nuværende stationsbyer.

- Vi har med vilje ikke snakket geografi og byer, men er enige om, at en ny station skal komme så mange mennesker som muligt i Trekantområdet til gavn. Og at det nye stop skal have forbindelse ned gennem Sønderjylland og til Esbjerg, siger Uffe Sveiner Jensen (S) til Vejle Amts Folkeblad.

</p>

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere