Waterfront spøger bag smædekampagne

Multinationale giganter kvaser lille konkurrent

I modvind hos de store. Jørgen Svendsen har i årevis været mediernes foretrukne pensionsekspert og leveret et hav af dybdegående analyser på bla. pensionsbranchens uigennemsigtige høje omkosninger. (Foto: Linda Johansen)
I modvind hos de store. Jørgen Svendsen har i årevis været mediernes foretrukne pensionsekspert og leveret et hav af dybdegående analyser på bla. pensionsbranchens uigennemsigtige høje omkosninger. (Foto: Linda Johansen)

Det er ikke kun DSB, der har brugt den skandaleombruste lobbyvirksomhed Waterfront til at udføre lyssky arbejde.

Waterfront spøger også i baggrunden i et voldsomt opgør, hvor den magtfulde sammenslutning af de store pensions- og forsikringsmæglere, Forsikringsmæglerforeningen (FMF), er under anklage for at sprede urigtige påstande om en lille, fremadstormende konkurrent.

Smædekampagnen påstår, at det lille selskab - Sejer & Svendsen – altid sørger for, at PFA Pension vinder de udbud, firmaet står for. FMF påstår lige frem, at S&S er ’agent’ for PFA og antyder i stærke vendinger, at deres forretningsmetoder er i strid med loven.

Selv om påstandene er uden hold i virkeligheden og Finanstilsynet siden har blåstemplet virksomheden, har kampagnen haft sin effekt. Presset har således ført til, at de to partnere Kim Sejer og Jørgen Svendsen har måttet lukke deres selskab.

Se også: Region og skandaleombrust pr-firma politianmeldt

– Det har da haft stor personlig konsekvens at blive angrebet så voldsomt. Jeg er rystet over, at FMF kan sætte sådan en kampagne op. Det er jo direkte manipulation, siger Jørgen Svendsen.

Både Jørgen Svendsen og Kim Sejer har tidligere arbejdet på ledende poster for selskaber, der har brugt Waterfront som lobbyist. De ser begge Waterfronts fingeraftryk på kampagnen.

– FMF og Waterfront bor jo sammen. Og jeg var jo selv med i ledergruppen i Willis frem til 2007. Da var Waterfront jo også på. Så jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at de har en meget, meget stor indflydelse på det, siger Kim Sejer.

Waterfronts og FMFs samarbejde går mange år tilbage. Waterfront har således i mange år været lobbybureau for både Forsikringsmæglerforeningen og for de to dominerende selskaber i foreningen, de multinationale giganter Willis og Aon.

Samarbejdet er så tæt, at FMF simpelthen er flyttet ind til Waterfront i deres villa på Ehlersvej i Hellerup kun få hundrede meter fra Willlis hovedkvarter.

Se også: DF-ordfører handlede med PR-bureauet Waterfront

Det symbiotiske forhold ses også af, at Waterfront altid ledsager FMFs direktør, Flemming Kosakowitsch, på hans årlige medlemsturné. I 2012 bestod den to mand store delegationen således af Flemming Kosakewitsch og Waterfronts direktør, Lars Poulsen.

Flemming Kosakewisch nægter at udlevere foreningens undersøgelse, der påstår, at PFA har vundet 24 ud af 24 udbud frem til udgangen af 2011. Han erkender dog, at der ikke er tale om 24.

– Jeg mener, at det er noget, Børsen har misforstået, siger han i dag.

Fakta er, at der var tale om 4 udbud, og at forsyningsvirksomheden Brunata valgte et andet selskab end PFA..

– Vi havde pensionsordningen i udbud via Sejer & Svendsen, og vi endte med at vælge SEB, bekræfter HR ansvarlig hos Brunata, Hanne Baunild.

Også PFA afviser blankt FMFs påstand om, at S&S er ’agent’ for PFA.

– Vi samarbejder med flere mæglere. Vores største mæglersamarbejde er faktisk med Willis. Så der er ikke noget agentforhold, og det har der aldrig været. I det hele taget må jeg sige, at vi er meget forundret over både tone og indhold i den måde, FMF kommunikerer, siger Søren Espersen, kommunikationsdirektør i PFA.

Se også: Waterfront: Tidligere minister var muldvarp

Det er ikke små tilfældige firmaer, der slås om markedsandele i Danmark.

De to ledende medlemmer af FMF er de danske afdelinger af de multinationale mega-virksomheder, Willis og Aon.

Aon er størst med en omsætning i 2011 på 65,5 milliarder danske kroner, mens Willis omsætning lød på 19,8 mia. kr.

Som eksempler på de enorme pengetanke kan det nævnes, at Willis i finanskriseåret 2009 købte retten til at omdøbe Sears Tower i Chicago til Willis Tower, og i samme år forgyldte Aon fodboldklubben Manchester United med et sponsorat på 680 millioner kr.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere