Post Danmark flytter rattet til den forkerte side

Nu bliver det hurtigere og mere sikkert for postbuddene at levere breve i mindre trafikerede områder

Når postbuddene fremover skal fordele posten i villakvarterne og landområderne, skal de ikke længere risikere at blive ramt af en bil ved udstigning eller udsættes for den lange tur rundt om postbilen for at komme til postkasserne.

For Post Danmark købt 125 nye højrestyrede landpostbiler, der skal sikre et bedre arbejdsmiljø for de mange brevudbringere.

- Vi indfører de højrestyrede biler for at sikre trafiksikkerheden, når buddene skal ud af bilen for at levere post, hvilket de gør cirka 5-600 gange om dagen, siger Martin von Horsten, der er chef for Distribution i Post Danmark, til Ritzau.

- Og ud over at døren til højre kan sikre, at postbuddet ikke skal ud til den side, hvor der er trafik, så bliver der alt andet lige kortere vej over til postkassen, hvilket sparer tid, pointerer han.

Derudover er bilerne udstyret med automatgear.

Post Danmark har i forvejen 40 højrestyrede biler på gaden, som de indførte for et års tid siden.

Og de er blevet modtaget med åbne arme af postchaufførerne, der ifølge distributionschefen selv kan være med til at bestemme i hvilke områder og på hvilke ruter, de nye biler skal køre.

Derudover bliver postbuddene ikke fra den ene dag til anden smidt fra en venstrestyret bil til en højrestyret.

- Vi har nogle folk med dem ude, som kan instruere dem i, hvordan de skal køre og bruge spejlene, samt instruere dem i, hvordan man kører ud fra kantstenen, når man sidder i en højrestyret bil, fortæller Martin von Horsten.

- Og så øver vi det med dem, indtil de er trygge ved det og har prøvet det. Og derefter kommer de så ud alene og køre med den højrestyret bil, tilføjer han.

Om der i fremtiden kommer flere højrestyrede postbiler på gaden, kan Martin von Horsten ikke svarer på. Han understreger dog, at man aldrig vil skille sig af med de traditionelle biler med rattet til venstre, fordi de er de mest sikre i byerne.

- Inde i byerne, hvor vi kører med større varebiler, der er det ikke så sandsynligt, at vi går over til højrestyrede biler, vurderer distributionschefen.

- For med så stor en bil i tæt trafik, kan det være nemmere at side ude i trafiksiden, når man skal dreje ud fra kantstenen, pointerer han.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere