Elever venter flere timer på bus i bidende kulde

Flere elever måtte i nat vente i bidende kulde på en bus fra Rejsemægleren. Og selv om selskabet lover, at sikkerheden er i top, var der kun en chauffør til at fragte dem helt til Prag

Efter at have ventet i flere timer i bidende kulde på en bus fra Rejsemægleren, kørte forældre dem hjem til en af eleverne, for at de kunne få varmen. Foto: Per Rasmussen.
Efter at have ventet i flere timer i bidende kulde på en bus fra Rejsemægleren, kørte forældre dem hjem til en af eleverne, for at de kunne få varmen. Foto: Per Rasmussen.

Knap har stormen lagt sig efter busulykken natten til lørdag, hvor elever fra Rysensten Gymnasium på vej til Prag kørte i grøften ved Wismar i Tyskland, før rejseselskabet Rejsemægleren igen kommer under beskydning.

Denne gang lod det omdiskuterede rejseselskab omkring 80 elever vente i flere timer i bidende kulde på en parkeringsplads foran Vordingborg Gymnasium.

Læs også:

Se også: 48 gymnasieelever kørt galt i bus

- Afgangstiden blev ændret flere gange, og den sidste tid hed klokken 20 i aftes, men der kom vi ikke af sted, fortæller Tobias Pedersen, der går på Zealand Business College.

- Og da der efter nogle timer endelig kom en bus, havde den ikke plads til os alle sammen, siger Tobias Pedersen, der sammen med elever fra gymnasiet skulle af sted til Prag.

Ingen informationer fra Rejsemægleren
Den eneste chauffør i bussen talte tysk, og kunne ikke oplyse, hvad der var gået galt. Heller ikke Rejsemægleren, der står for turen, var til meget hjælp.

- I første omgang fik vi at vide, at der var kørt en bus fra Vejle, som ville komme og samle eleverne op. Men da der ikke kom nogen, blev vi ved med at ringe, dog uden at få noget at vide. Flere gange smed de også bare røret på, fortæller Tobias Pedersens far, Kim Pedersen.

Efter næsten fem timer i kulden arrangerede han derfor, at de resterende elever blev kørt hjem til ham i Nyråd, lidt uden for Vordingborg. Og først klokken 3 om natten blev eleverne hentet, men det uden udsigt til at kunne nå en færge i Gedser.

Læs også:

Se også: Rejsemægleren brugte tysk bus på grund af busmangel

- Jeg prøvede at forklare den tyske chauffør, at de på ingen måde kunne nå den sidste færge klokken 3.45, men det gad han slet ikke høre på, fortæller Kim Pedersen.

Som om de mange timers venten i kulden ikke var nok, måtte eleverne derfor også vente ved færgelejet i tre timer. Først klokken 7 her til morgen kom de med færgen.

Kun en chauffør
- Det er bare ikke okay, at eleverne skal stå og vente så længe - og slet ikke på en parkeringsplads ude i kulden. Selvfølgelig kan der ske fejl, men så må man i det mindste kommunikere dem ud. Vi vil helt sikker klage over denne behandling, siger Kim Pedersen, der også er nervøs over, at der umiddelbart kun var en chauffør til at køre bussen.

Efter ulykken natten til lørdag lovede busselskabet ellers, at sikkerheden altid er i top. Og det står de fortsat ved.

- De regler, der er for kørsel, sørger vi for, bliver overholdt ved løbende at være i kontakt med vores partnere, siger Rejsemæglerens presseansvarlig og administrerende direktør, Kristian Aksel Nielsen.

Han forklarer, at forsinkelserne skyldes politirazziaer på en del af busserne, og at selskabet forgæves forsøgte at skaffe busser fra andre selskaber, men uden held.

Samtidig står han fast ved, at selskabet gjorde, hvad de kunne for at informere om forsinkelserne.

- Vi var løbende i kontakt med repræsentanter fra skolerne. Vi kan også kun tale med en af gangen, så hvis forældre for hver person ringer ind, har vi ikke kapacitet til at svare, siger Kristian Aksel Nielsen.

Frygter hjemturen
I bussen på vej til Prag prøver eleverne i dag at holde humøret højt, men stemningen er lidt trykket, fortæller Tobias Pedersen.

- Jeg må indrømme, at jeg er ret nervøs for hjemturen. Jeg kan kun håbe, at når Rejsemægleren ser, hvor meget der er gået galt, ændrer det til hjemturen, siger han.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere