New York Times tjener nu mere på læsere end annoncer

New York Times Selskabet tjente 741 millioner kroner sidste år mod et tab på 233 millioner i 2011.

Selskabet bag avisen The New York Times siger, at dets indtægter på læsere og abonnenter i 2012 for første gang blev større end indtægterne på annoncer.

Medieselskab The New York Times Company, der er ved at flytte fokus fra den trykte avis til den digitale avis, melder generelt om øget indtjening: i fjerde kvartal blev fortjenesten mere end tredoblet til omkring 987 millioner kroner.

En stor del af beløbet kom dog fra frasalg af en hjemmeside med stillingsopslag.

Men det står fast, at selskabet klarede sig bedre end de fleste iagttagere havde ventet og forudsagt. Over hele året var der en indtjening på 741 millioner kroner - mod et tab på 233 millioner kroner i 2011.

Mark Thompson, den tidligere BBC-leder, som blev øverste leder for avisen i november sidste år, henviser blandt andet til, at antallet af digitale abonnenter steg 13 procent på et kvartal til 668.000.

- 2012 viste både de muligheder og de udfordringer, som vi står over for som selskab. For første gang i selskabets historie er indtjeningerne fra oplaget større end annonceindtægterne.

- Vores model med betaling fortsætter med at bevise sig selv, siger han i en erklæring.

I marts 2011 begyndte avisen at tage betaling for adgang til den samlede udgave på nettet, og den udgav senere samme år en hjemmeside med Boston Globe, hvor der kun er adgang for betaling.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere