Annonce:
Annonce:

Fik 700.000 for udflugt til Sverige

Det private firma Q-Courage er udbyder af kurser til de vilde unge - og det er en fed forretning

Annonce:
Følg Samfund
Kundekredsen tæller A.P. Møller, Magasin, Novo Nordisk og Nokia. Adressen er fashionable Holmen i København, og varen er teambuilding, lederkurser, personlig udvikling og kommunikation.

Men for det professionelle konsulentfirma Q-Courage A/S er også sociale klienter et vigtigt forretningsområde. Det dyrkes med investering af 'betydelige ressourcer' og deraf følgende 'betydelig, øget aktivitet', som der står i selskabets senest tilgængelige årsberetning.

Det var således Q-Courage, der stod bag sidste års stærkt omtalte udflugt til Sverige med en flok kriminelle indvandrerdrenge fra Vollsmose. Den tre uger lange tur kostede Odense Kommune 700.000 kroner, men huskes i dag mere for skandalerne end for det pædagogiske udbytte.

Fire af drengene gik amok i den svenske ødemark, øvede hærværk og truede de hærdebrede jægersoldater fra Q-Courage på livet. Det blev de senere idømt betingede domme for.

Q-Courage er med andre ord et af de mange firmaer, der på dybt professionel vis tjener gode penge på kommunernes desperate søgen efter tilbud til belastede unge i mangel på institutionspladser.

Ingen pædagoger
Personalet tæller blandt andet jægersoldater, piloter og psykologer, fortæller tidligere jægersoldat og direktør i Q-Courage, Bent Kock Nielsen. Men der er ingen pædagoger i staben.

Måske derfor dukker firmanavnet op igen og igen som et typisk eksempel på de lykkejægere, der befinder sig på det gigantiske marked for behandling af belastede unge:

udbydere, der kun er i branchen for pengenes skyld.

- Q-Courages folk er sådan nogle macho-typer, der altid går rundt i militærtøj og til evig tid er klar til at rykke ud og besejre vildmarken, siger Bjarne Berner, der på tiende år driver et privat opholdssted i Glamsbjerg.

- Men der er ikke brug for den slags mennesker i branchen. Man skal ikke gå ind i denne opgave med penge som motiv. Der er intet uvederhæftigt i at drive en forretning og blive belønnet, hvis man gør det godt. Men når det drejer sig om mennesker med så alvorlige problemer, bør penge ikke være drivkraften, siger Bjarne Berner.

Ikke kun for penge
Berners karateristik møder kun overbærende hovedrysten i Q-Courages hovedkvarter, hvorfra firmaet arrangerer sine overlevelsesture. De foregår blandt andet på Middelgrundsfortet og Trekroner Søfort ved København og på rejser i Europa.

- Vi arbejder med ungerne, fordi vi faktisk kan lide dem. Vi gør det bestemt ikke for at blive rige, for det bliver man meget lettere på andre måder, siger Bent Kock Nielsen, der tager skarpt afstand fra det lykkejæger-mærkat, hans virksomhed får klistret på sig.

- Berners ord fortjener at tale for sig selv. I modsætning til ham anerkender jeg, at andre forsøger at gøre et stykke arbejde for de unge.

- Vi gør det absolut ikke for at blive hængt ud i pressen som lykkejægere. Vi har arbejdet med vanskelige unge siden 1989, og vi har afviklet masser af ture med succes, siger Bent Kock Nielsen, der aldrig har arrangeret ture til eksotiske, fjerne rejsemål.

Men en tur til for eksempel Sverige har sine klare fordele, mener han.

- Det er jo netop i de mere øde egne, uden biler at stjæle eller andre fristelser, at der bliver tid til refleksion og dialog.

Holder pause
Før den famøse fiaskotur til Sverige sidste år satsede Q-Courage meget på de sociale klienter som forretningsområde, men i dag tvivler Bent Kock Nielsen på, om det kan betale sig at fortsætte arbejdet med de unge.

- Men vi har hele tiden haft og har stadig en frugtbar dialog med Odense Kommune, så selv om vi holder pause i år, kan det vel være, at vi vil samarbejde igen, siger Bent Kock Nielsen, der er uddannet akademiøkonom.

Ud over arbejdet med sociale klienter og udviklingskurser for erhvervslivet arbejder Q-Courage A/S med tv-produktion og tilbyder dykker- og faldskærmskurser. Omsætningen er en hemmelighed, men ifølge regnskabet for 1999 havde selskabet et overskud på lidt over 400.000 kroner.
Annonce:
Annonce:
Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Danskerne har tabt tilliden til politikerne
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Annonce:
Annonce: