Verdensklasse-soldater hentede Søren og Eddy

Der blev ikke taget nogle chancer, da Eddy og Søren skulle hentes hos somaliske gidseltagere. Søværnet sendte det benhårde frømandskorps ind i både helikopter og gummibåde

Her ses en dansk LYNX-helikopter i aktion. Som billedet viser kan den bære tunge angrebsvåben. (Foto: Søværnet)
Her ses en dansk LYNX-helikopter i aktion. Som billedet viser kan den bære tunge angrebsvåben. (Foto: Søværnet)

Selv om der ifølge flere kilder er blevet betalt i omegnen af 40 millioner kroner for at købe de to danske og fire filippinske gidsler fri af de somaliske pirater, som har holdt dem fanget i 838 dage, så tog Søværnet ingen chancer, da de skulle hente gidslerne.

Forsvarsminister Nick Hækkerup afslørede tirsdag aften i en pressemeddelelse, at det var bl.a. frømænd, som blev sendt i land fra orlogsskibet Ivar Huitfeldt for at hente Søren Lyngbjørn og Eddy Lopéz og deres fire kollegaer.

Se også: Her blev Søren og Eddy bragt i sikkerhed

'Frømænd har i samarbejde med Iver Huitfeldts helikopter og øvrige besætning i dag været inde på kysten i Somalia og hente de frigivne gidsler', siger Nick Hækkerup blandt andet i pressemeddelelsen.

Ifølge presseofficer Mikael Bill fra Søværnets Operative Kommando (SOK) var det Søværnets Særlige Maritime Indsatshold, som hovedsageligt består af frømænd, som klarede opgaven.

- Der blev brugt alle kapaciteter, siger han til ekstrabladet.dk.

SOK vil ikke afsløre, hvordan operationen foregik, eller hvor mange der var involveret, men det er ganske logisk, at en af verdens mest respekterede specialstyrker er blevet brugt til opgaven.

Frømandskorpset, der i sin tid talte en vis 'Pingo', betragtes som en af verdens hårdeste uddannelser, og sammenlignes med de amerikanske Navy S.E.A.L.S. og de britiske Special Boat Service.

Se også: Så dramatisk var frigivelsen

På Frømandskorpsets egen hjemmeside beskrives uddannelsen også som benhård, men til gengæld 'opnås der for livet en ro i sjælen, fordi man gennemførte uddannelsen. I en tid hvor der tales om zapper kulturen, er sjælero en luksus og eliminerer tendensen til selvhævdelse baseret på utilstrækkelighed'.

Både skibets helikopter af typen LYNX Mk 90B samt de to gummibåde af typen 2 stk. Prosafe Pro 850 RHIBs må formodes at være blevet benyttet under aktionen, når det er erklæret, at alle kapaciteter blev brugt.

Den britisk producerede LYNX-helikopter er kendt for at være ekstremt hurtig, og kan både bruges til kamphandlinger og avanceret overvågning. Bådene er lavet af det danske firma Pro-safe, og vejer op mod fem tons. De har plads til 12 mand i fuld kampuniform, og kan skyde en fart af ca. 35 knob.

Se Ivar Huitfeldts inventarliste her.

De seks sømænd er nu i sikkerhed på Ivar Huitfeldt, hvor de kan få mad og medicinsk behandling på skibets hospital, hvor der er to intensiv sengepladser og bl.a. en kirurg og en anæstesisygeplejerske.

Orlogsskibet har sat kursen mod Djibouti nord for Somalia, hvorfra de danske gidsler kan flyves hjem til familie og venner.

Som en kuriøsitet kan nævnes, at opgaven med at hente gidslerne bliver orlogsskibets aller sidste i denne omgang. Skibet har patruljeret området ved den somaliske kyst siden slutningen af oktober i fjor, og har hele tiden skullet hjem til Danmark ved udgangen af april. I går, hvor gidslerne endelig blev sat fri, var som bekendt 30. april.

Alvorlig kritik i gidselsagen
- læs pressenævnets afgørelse her

1 af 2 Selv om bådene vejer omkring fem tons kan de skyde en fart på ca. 35 knob. (Foto: Søværnet)
2 af 2 Her ses en dansk LYNX-helikopter i aktion. Som billedet viser kan den bære tunge angrebsvåben. (Foto: Søværnet)
0 kommentarer
Vis kommentarer