Gå til artikel om 1 sek
Gå til artikel

Pris-chok på Storebælt

Ny Goldman saks: Finansminister Bjarne Corydon privatiserer broen - priserne fordobles på otte år - Goldman Sachs mulig køber

Danskerne kan se frem til stigninger på op mod ti procent på Storebælt. Foto: Skaaning/Polfoto
Danskerne kan se frem til stigninger på op mod ti procent på Storebælt. Foto: Skaaning/Polfoto

Danskerne kan se frem til massive prisforhøjelser på Storebælt.

Stigninger på op mod ti procent - om året - er realistiske, erfarer Ekstra Bladet.

Så en tur for en familie i personbil vil efter knap otte år være fordoblet til ca. 500 kr.

Goldman Sachs klar
Baggrunden for de voldsomme forhøjelser er lige så chokerende.

Finansminister Bjarne Corydon (S) er nemlig i fuld gang med at sælge Storebæltsbroen.

Den sandsynlige køber er den amerikanske finans- og skattespekulant Goldman Sachs, der allerede under store folkelige protester har købt en del af energi-mastodonten Dong.

I dybeste hemmelighed
Ifølge Ekstra Bladets oplysninger har Finansministeriet bistået af Danske Bank i dybeste hemmelighed forberedt salget siden sidste sommer - altså sideløbende med Dong-salget.

Og 20. februar, samme dag som Goldman Sachs trådte ind i Dongs bestyrelse, holdt repræsentanter for kapitalfonden et ’statusmøde’ med Corydon og hans privatiserings-ekspert Peter Brixen.

Pris: Mindst 35 mia.
Ekstra Bladet har haft adgang til centrale papirer i det fortrolige sagskompleks.

Heraf fremgår, at Goldman Sachs er parat til at købe hele Storebæltsforbindelsen for en pris, ’hvis forhandlings-grundlag overstiger 35 mia. kr.’

Statens indflydelse på billetpriser m.m. ’annulleres efter to år’.

På almindeligt dansk betyder det, at Goldman Sachs køber Storebæltsbroen for mindst 35 mia. kr. og efter to år kan skrue billetpriserne i vejret efter forgodtbefindende.

Kæmpe overskud
Velinformerede kilder oplyser, at prisstigninger på ti procent årligt anses for realistiske. Det svarer til en fordobling på ca. otte år.

Som det udtrykkes: – Goldman Sachs vil selvfølgelig satse på maksimalt udbytte så hurtigt som muligt.

Storebæltsforbindelsen er allerede i dag en guldrandet indtægtskilde. Alene sidste år steg overskuddet før skat med ca. 650 mio. kr. til 1,7 mia. kr.

Pengemaskine
Oven i de store prisstigninger vil danskerne få en ekstraregning:

Oprindelig gik den politiske bro-aftale på, at det skulle være stort set gratis at køre over Storebælt, når gælden var betalt. Det vil den være om senest 15 år.

Men formuleringerne i de fortrolige papirer afslører, at Goldman Sachs kan bruge broen som en pengemaskine lige så længe, som den kan få profit ud af den.

’Vi kommer det ikke nærmere’
Ekstra Bladet har konfronteret finansminister Bjarne Corydon.

- Hvornår orienteres forligspartierne om planen om at sælge Storebæltsbroen?

– Jeg har ingen aktuel plan om et salg.

- Men du kan bekræfte, at der findes en plan?

– Der er ingen aktuel plan. Vi kommer det ikke nærmere.

Trafikordførere fra begge side i Folketinget kalder planerne for ’chokerende’ og bebuder stribevis af spørgsmål til finansministeren.

1 af 2 Bjarne Corydon (S) er i fuld gang med at sælge Storebæltsbroen. Foto: Finn Frandsen
2 af 2 Danskerne kan se frem til stigninger på op mod ti procent på Storebælt. Foto: Skaaning/Polfoto
kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen