Sundhedsstyrelsen: 1813-tiltag ser fornuftige ud

De nye instrukser om akuttelefon 1813 fra Region Hovedstaden er overordnet tilfredsstillende, lyder det

Efter at Sundhedsstyrelsen har haft mulighed for at se de nye instrukser for 1813-akuttelefonen i sømmene, bliver tommelfingeren vendt forsigtigt opad.

I en e-mail til Ritzau forklarer enhedschef i Sundhedsstyrelsen, Anne Mette Dons, at man har gennemgået svaret fra Region Hovedstaden om 1813-ordningen, hvor regionen beskriver, hvordan der vil blive fulgt op på Sundhedsstyrelsens faglige tilsyn.

- Sundhedsstyrelsen er overordnet tilfreds med de tiltag, Region Hovedstaden har beskrevet, siger Anne Mette Dons i meddelelsen.

Ved sit tilsynsbesøg hos akuttelefonen den 12. marts kunne Sundhedsstyrelsen konstatere, at der sad usikre sygeplejersker ved 1813-ordningens telefonlinjer.

Derudover lød det, at mangelfuld journalføring hos Region Hovedstadens Akutberedskab kunne få alvorlige konsekvenser for syge borgere, når de ringer ind for at få råd og vejledning hos 1813.

- Sundhedsstyrelsen har enkelte bemærkninger til instruksen for brug af visitationsguiden 1813 og den organisatoriske beskrivelse af 1813, lyder det fra Sundhedsstyrelsens enhedschef.

På grund af manglerne ved tilsynsbesøget i midten af marts fik Region Hovedstaden indtil den 4. april til at komme med nye instrukser for akuttelefonen.

Region Hovedstaden havde dog de nye instrukser klar før tid, hvorfor Sundhedsstyrelsen allerede havde modtaget svarene den 3. april.

Endnu mangler Region Hovedstaden dog at igangsætte en løbende og systematisk opfølgning af personalets kompetencer og kvalitet af visitationen, som Sundhedsstyrelsen også har påpeget.

- Sundhedsstyrelsen afventer en yderligere tilbagemelding fra Region Hovedstaden vedrørende implementeringen af de beskrevne tiltag, som regionen senest den 25. april skal fremsende dokumentation og plan for, lyder det fra Anne Mette Dons.

0 kommentarer
Vis kommentarer