20.990 klager over p-bøder i én enkelt by

I Københavns Kommune kostede det 25 årsværk at behandle de 20.990 klager over p-bøder fra 2013. Det svarer nogenlunde til personalet i en mellemstor børnehave

(Foto: Kristian Linnemann)
(Foto: Kristian Linnemann)

Læs også: Veluddannede brokker sig mest over p-bøder

Uopsættelig tissetrang.

Sådan lyder argumentet i en af de mere kuriøse klager over p-bøder, som Center for Parkering København modtog 20.990 af i 2013.

- Generelt får vi mange gode historier fra folk om, hvorfor lige præcis de ikke skal have bøden, siger klagechef Susanne Wærling fra Parkering København.

Veluddannede klager
Det koster samlet kommunen 25 årsværk at behandle klager om p-bøder. Det svarer nogenlunde til personalet i en mellemstor børnehave.

Størstedelen klager, fordi de simpelthen finder parkeringsbøden urimelig. Det kan være folk fra bydelen Østerbro, der har svært ved at finde en plads klokken ti om aftenen og parkerer øsen for tæt på et vejkryds.

Særligt veluddannede med eksempelvis en jurauddannelse i bagagen kan holde sagsbehandlerne på tæerne og udsætte bøden med juridiske trakasserier, siger Susanne Wærling:

- Det er i meget højt grad ressourcestærke mennesker, der bruger tid på at klage. Det er faktisk dem, der burde kende reglerne, og som burde vide, at når der er truffet afgørelse, kan en afgift ikke bare annuleres.

Læs også: Fornærmet leder: Hold så kæft, Annegrethe!

P-bøder for 155,3 millioner kroner
For fire ud af fem klagere ender i sidste ende med at skulle betale 510 kroner i p-bøde. De 20.990 klager skal holdes op mod det samlede antal p-bøder, som kommunen udskriver: omkring 311.000.

Kommunens samlede indtægt fra p-bøder lå på 155,3 millioner kroner i 2013. Heraf gik 60 millioner kroner til Rigspolitiet og staten, mens 5,6 millioner kroner gik tabt. Eksempelvis på grund af forældelse.

Advokat Lennart Fogh fra motorejernes organisation FDM påpeger, at antallet af klager ikke er et udtryk for, hvor mange der er utilfredse med p-bøder. Det er et udtryk for, hvor mange der orker at klage.

- Vi oplever ofte, at vores medlemmer har svært ved at forstå rimeligheden i en parkeringsafgift. Vi har også sager, hvor vi måske mener, at folk burde klage, hvor de ikke orker og bare betaler, siger Lennart Fogh.

Sager, der gør folk rigtig kede af det
Ifølge ham har de fleste bilister forståelse for, at der skal være parkeringsregler og parkeringskontrol. Og når du faktisk prøver at parkere ordentligt, er det ekstra surt at få en bøde, siger han.

- Vi hører mange historier om folk, der gør alt, hvad de kan for at overholde reglerne. Når de så får en parkeringsbøde, synes de, at de bliver fanget i en fælde af noget, der er umuligt at gennemskue. De sager gør folk rigtig vrede og kede af det. Netop fordi de har haft til hensigt at overholde reglerne, siger Lennart Fogh.

Læs også: Skleroseramte Charlotte: Ledelsen tog mine sygedagpenge

Se de værste eksempler på sexchikane: 'Rør ved den, ellers kommer du ikke ud!'

Læs også: Dovne ledige nordjyder? Nej, 250 job er fup

0 kommentarer
Vis kommentarer