Viralt hit: Brok-historien spreder sig

Historien om kvinden, der fik et brok-gebyr, spreder sig og deler vandene på de sociale medier

At historien om brok-gebyret hitter så stort, overrasker Karina Skov Iversen, der ejer Café Pegasus. (Foto: Jakob Jørgensen)
At historien om brok-gebyret hitter så stort, overrasker Karina Skov Iversen, der ejer Café Pegasus. (Foto: Jakob Jørgensen)

Har du været ude for noget lignende, så tip os. Send sms/mms til 1224 (koster alm. takst), eller send mail til 1224@eb.dk.

Et gebyr på 50 kroner for at brokke sig på en restaurant storhittede igår på ekstrabladet.dk.

Det sidste døgn har et utal af danskere tilkendegivet deres meninger på de sociale medier.

Og både danske og udenlandske medier har nu fået øjnene på for brok-gebyret. Det overrasker Karina Skov Iversen, der ejer Café Pegasus.

- Flere aviser har taget historien op, og igår blev jeg ringet op af svenske Kvällsposten, der også vil skrive om det, siger en overrasket Karina Skov Iversen til Ekstra Bladet.

Et viralt monster
Men selv om hun og kollegerne fik sig et godt grin over de mange kommentarer igår, kan hun alligevel ikke lade være med at sætte sig i den unge kvindes sted.

- Vi har jo fået en pokkers masse opmærksomhed. Selv om vi har fået mange søde kommentarer, er der også nogle, der er lige grove nok. Det er da synd for kvinden, der skal høre på alle de her ting, siger hun.

Det overrasker Karina Skov Iversen, hvor hurtigt sagen eskalerede på Ekstra Bladets nationen! og de sociale medier.

- Jeg tror ikke, kvinden har været klar over, hvilket monster hun har sat i gang på nationen! Der er en hård tone derinde, men samtidig er det nok det sjoveste forum, der findes i Danmark.

- Man får et underholdende indblik i folks meninger, som man normalt ikke hører til. Vi er fans.

Se også: Brok-gebyr deler vandene

Nok er nok
Karina Skov Iversen mener, der er en tendens til, at fordi det er kunderne, der har pengene, føler de, at de kan tillade sig alt og har retten til at svine folk i restaurationsbranchen til.

- Da vi 'steppede up' og sagde, at nu var det nok, blev vi gjort til djævle. Jeg tror, der er mange i servicefaget, der oplever, at folk mener, det er ok at svine os til, siger hun til Ekstra Bladet.

Brok-gebyret var deres måde at sætte en fod i jorden og sige, at nok er nok. Men Karina Skov Iversen understreger, at det selvfølgelig var ment med et glimt i øjet.

Efterspørgsel på brok-gebyr
Hvad Café Pegasus ikke havde regnet med er, at folk nu har henvendt sig for at bestille bord med tilhørende brok-gebyr.

- Nu vil folk bestille et brok-gebyr, fordi de synes, det var så skørt.

- Igår sad vi og snakkede om, om vi skulle køre den helt ud og lave menuer, hvor man kan vælge en lille og stor brok-menu. Så man køber sig retten til at brokke sig, siger Karina Skov Iversen.

Se også: Fik brok-gebyr på 50 kr. på restaurant

Det skal være sjovt
Selv om hun sagtens kan se det sjove i det, tvivler hun på, at de kan finde på det igen.

- Det er heldigvis meget sjældent, vi står i sådan nogle situationer. Jeg ved ikke, om vi kunne finde på det igen. Det var jo ikke for at gøre nogen kede af det.

- Det er vigtigt at holde det i en sjov tone. Jeg tror faktisk ikke, det har været sjovt for den her unge kvinde, siger hun til Ekstra Bladet.

Gået under jorden
Desværre har tonen i debatten om gebyret ikke kun været god. Især ikke over for den kvinde, der fik det meget omtalte brok-gebyr.

Ekstra Bladet har talt med kvinden, som efter flere spydige kommentarer på Facebook, har måtte lukke sin profil ned og prøver nu at holde sig helt ude af debatten.

1 af 2 På billedet er regningen, hvor brog-gebyret står. Det blev efterfølgende fjernet efter en længere diskussion. (Foto: Privatfoto)
2 af 2 At historien om brok-gebyret hitter så stort, overrasker Karina Skov Iversen, der ejer Café Pegasus. (Foto: Jakob Jørgensen)
0 kommentarer
Vis kommentarer