Rusland lukker amerikansk radiokanal: Skidt for ørerne

Mediechef er personligt sanktioneret af Vesten, og nu langer han ud efter amerikansk radiokanal, der lukkes

Rusland har lukket den amerikansk finansierede radiokanal Voice of America, da den ifølge en russisk mediechef "spreder skidt i æteren".

Dmitrij Kiseljov, som er chef for det statslige mediekonglomerat Rossija Segodnja, siger onsdag, at selskabet ikke længere vil samarbejde med Voice of America.

- Det er som om, at de sender fra underverdenen, eller i det mindste fra en verden, som ikke længere findes.

- Jeg ser på disse kanaler som nogle, der spreder skidt i æteren, siger Kiseljov om Voice of America og Radio Liberty, en anden amerikansk kanal, der sender på russisk.

USA har sanktioneret Kiseljov personligt, fordi han har støttet Ruslands annektering af den ukrainske Krim-halvø. Norge har også for nylig nægtet Kiseljov visum, da han ville deltage i et journalistmøde i Kirkenes.

Kiseljov afviser, at en kritik af Voice of America og Radio Liberty skulle være et angreb på ytringsfriheden.

- Der er ikke noget originalt i det, disse kanaler sender, siger han ifølge nyhedsbureauet RIA Novosti.

Forholdet mellem USA og Rusland er i øjeblikket på et lavpunkt, efter at Rusland har annekteret Krim, og amerikanerne beskylder russerne for at stå bag den aktuelle uro i det østlige Ukraine.

I 2006 indførte Rusland forbud mod formidling af Voice of Americas programmer på landsdækkende radiokanaler.

De amerikanske programmer er siden blevet videreformidlet af en lokal kanal i Moskva.

0 kommentarer
Vis kommentarer