HK: Firmaer lukrerer på kollega-oplæring

Undersøgelse viser, at tre af fire ansatte oplærer og hjælper kolleger. Det kræver anerkendelse, mener HK

Når arbejdspladsens nye it-system driller, printeren er gået i sort, eller den nye kollega er i tvivl om firmaets arbejdsgange, så er det kollegerne, der træder til og hjælper.

Det står ikke i jobbeskrivelsen, men tre ud af fire ansatte bruger alligevel en del af deres arbejdstid på at oplære, undervise og hjælpe deres kolleger.

Det viser en spørgeskemaundersøgelse blandt 1639 medlemmer af HK/Privat.

Næstformanden i HK/Privat, Marianne Vind, kalder det en "overset opgave", at så mange medarbejdere bruger arbejdstid på at oplære kolleger og understreger, at det for mange medarbejdere er den eneste mulighed for at blive opkvalificeret.

- Cheferne lægger sjældent mærke til, at opgaven bliver løst, men oplæring af eksempelvis elever og nyansatte er enormt vigtig for virksomheden, siger Marianne Vind.

Cirka halvdelen af de adspurgte medarbejdere i undersøgelsen svarer, at vidensdeling, sidemandsoplæring eller interne kurser er de opkvalificeringsmuligheder, de har til rådighed på deres arbejdsplads.

Når så stor en del af ansvaret for oplæringen og opkvalificeringen af medarbejdere hviler på kollegerne, lægger det op til et ekstra skulderklap fra cheferne, mener Marianne Vind.

- Det giver sorte tal på bundlinjen. Derfor skal de medarbejdere, der uddanner og hjælper, anerkendes for deres indsats. Ros og et løntillæg til den elevansvarlige er helt på sin plads, siger Marianne Vind.

0 kommentarer
Vis kommentarer