Minister om Kystbanen: Vi sparer 25 millioner

Henrik Dam Kristensen (S) mener godt, at passagerne kan leve med ændringerne på Kystbanen - se her helt præcis, hvad ministeren har bedt DSB skære på

'I en situation, hvor det er nødvendigt at finde nogle besparelser i 2014, gælder det naturligvis om at foretage de ændringer, der samlet set påvirker togpassagererne på Kystbanen og Øresundsbroen mindst muligt. Det er min opfattelse, at vi har opnået dette med de ændringer, der nu foretages,' skriver transportministeren i sin orientering. (Foto: Anita Graversen/Polfoto)
'I en situation, hvor det er nødvendigt at finde nogle besparelser i 2014, gælder det naturligvis om at foretage de ændringer, der samlet set påvirker togpassagererne på Kystbanen og Øresundsbroen mindst muligt. Det er min opfattelse, at vi har opnået dette med de ændringer, der nu foretages,' skriver transportministeren i sin orientering. (Foto: Anita Graversen/Polfoto)

HJÆLP OS: Kender du til sagen? Tip os på en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

Færre passagerer er forklaringen på, at de tilbageværende kunder fra 15. december får ringere service end før.

Det skriver transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i en skriftlig orientering til folketingets trafikpolitikere.

For at finde 25 millioner kroner i besparelser, fjernes togførerne ved en lang række afgange. Og der bliver også færre afgange i weekenden.

Se også: Lokofører: Skal jeg slå passagererne ihjel?

Hele orienteringen kan læses herunder - du kan også se det originale dokument her.

Tilpasninger i togbetjeningen af strækningen Helsingør - Lande-grænsen

Grundet lavere passagerudvikling end forventet er det nødvendigt at foretage besparelser på op mod 30 mio. kr. ift. togbetjeningen af strækningen Helsingør - Landegrænsen for at sikre, at bevillingen på Finansloven kan overholdes.

Transportministeriet har som følge heraf besluttet at iværksætte nogle tilpasninger i togbetjeningen af strækningen Helsingør - Landegrænsen fra køreplan 2014, dvs. fra og med den 15. december 2013, jf. nærmere nedenfor. Disse tilpasninger er valgt ud fra hensynet om at minimere konsekvenserne for passagererne.

1. På Kystbanen vil den nuværende 10-minuttersbetjening af stationerne Nivå, Kokkedal og Hellerup i weekenden først påbegyndes ved 9-tiden om morgenen (i stedet for ved 5-6-tiden som i dag). De øvrige stationer vil ikke opleve ændringer i togbetjeningen. Herved vil alle stationer på strækningen Hellerup – Helsingør have 20-minuttersbetjening frem til ved 9-tiden i weekenden. Transportministeriets analyser viser, at der stadig vil være rigeligt med siddepladser i togene efter denne ændring.

Det bemærkes, at der med dette tiltag skabes en ensartet betjening på Kystbanen og S-togene i weekendkørslen om morgenen, idet 10-minuttersbetjeningen i S-togene også først påbegyndes ved 9-tiden i weekenden.

Mellem Østerport station og Københavns Lufthavn vil der fortsat være 10-minuttersbetjening fra tidlig morgen til sen aften i weekenden.

2. Ud over disse tilpasninger i togtrafikken ændres billetkontrollen også på Kystbanen, så der fremover i højere grad vil ske stikprøvevis billetkontrol, som det bl.a. kendes fra Metroen, Lokalbanen, S-tog m.fl. Der vil således fremover ikke være togførere på alle afgange. Mellem København H og Malmö C vil der dog stadig altid være mindst én togfører på alle togafgange, ligesom der fortsat vil være en togfører på togafgange på Kystbanen mandag-fredag kl. 20-02 og i weekenden kl. 20-08.

3. Over Øresundsbroen vil 10-minuttersbetjeningen i sommerperioden fra Københavns Lufthavn til Malmö C ændres til 20-minuttersbetjening om morgenen, medens 10-minuttersbetjeningen bibeholdes i dens nuværende form i eftermiddagsmyldretiden. Der vil til gengæld blive kørt med længere tog i det omfang, det måtte vise sig nødvendigt.

4. Herudover vil en enkelt afgang ende på Københavns Lufthavn kl. 07:52 i stedet for at køre videre til Malmö C. Desuden vil 10-minutters-betjeningen om eftermiddagen fra Malmö C til Københavns Lufthavn starte kl. 15.53 i stedet for kl. 15.33.

Det understreges, at Øresundstrafikken stadig vil have en markant udvidet togtrafik både set i forhold til tiden før udbuddet og set i forhold til den plan-lagte trafik ved udbudsstart i 2009.

Ovenstående tiltag forventes at give en årlig besparelse på omkring 25 mio. kr., idet yderligere besparelsesbehov forventes at kunne ske bl.a. via løbende optimeringer af togstørrelser.

I en situation, hvor det er nødvendigt at finde nogle besparelser i 2014, gælder det naturligvis om at foretage de ændringer, der samlet set påvirker togpassagererne på Kystbanen og Øresundsbroen mindst muligt. Det er min opfattelse, at vi har opnået dette med de ændringer, der nu foretages.

Med venlig hilsen

Henrik Dam Kristensen

HJÆLP OS: Kender du til sagen? Tip os på en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen