Den frysende dreng: Så mange så videoen

Kan du huske videoen med den frysende dreng? Videoen gik viralt og gav ekstra bidrag i kassen til velgørenhedsorganisation

Fra SOS-Børnebyernes video
Fra SOS-Børnebyernes video

Den 11-årige Johannes, der sad og rystede af kulde uden jakke på en bænk i Oslo i februarkulden, gik lige i hjertekulen, da videoen blev offentliggjort tidligere på året.

Video blev et godt eksempel på, hvor vildt og hurtigt, det kan gå, når noget går viralt.

Videoen blev vist på 1.755 medier i 74 lande og nåede ud til 138 millioner mennesker. Og videoen gav 2,3 millioner norske kroner i enkeltdonationer, fortæller SOS Børnebyerne i Danmark, der har fået oplysningerne fra søsterorganisationen i Norge.

I videoen herover artiklen kan du, hvordan de forbipasserende reagerer på den frysende dreng.

Også Ekstra Bladets artikel TV: Ville du hjælpe denne frysende dreng? blev livligt kommenteret og delt på de sociale medier. Den ligger pt. nummer 142 over de historisk mest 'likede' artikler på de sociale medier, i følge forskningsprojektet 'I Like'.

SOS Børnebyerne i Danmark fortæller, at videoen også gav ekstra opmærksomhed i Danmark.

- Vi havde flere besøg på vores hjemmeside i de dage. Der var et klart peak. I samme periode havde vi også et ekstra godt indsamlingsresultat. Så den norske video fik danskerne til at reagere og støtte vores nødhjælpsarbejde i Syrien, siger kommunikationschef, Line Grove Hermansen.

- Videoen virkede meget stærkt på folk, fordi den rammer os på vores følelser. Desuden er identifikationen stor, da videoen foregår i hjemlige omgivelser - en snedækket europæisk storby. Vi kan nærmest fysisk mærke, hvordan Johannes i videoen lider i kuldem. siger hun og fortsætter:

- Og så er budskabet jo krystalklart, og derfor reagerer vi instinktivt: Et barn, der fryser, skal da have en vinterjakke på, siger kommunikationschefen, der tilføjer, at virale-kampagner helt sikkert er noget, SOS Børnebyerne Danmark vil arbejde mere med fremover.

Ekstra Bladet vender tilbage til nogle af aktørerne bag de historier, der har skabt mest virak på de sociale medier, for at høre dem, hvordan de oplevede den store opmærksomhed, og hvad der er sket siden.

Vi tager udgangspunkt i Filip Walbergs forskningsprojekt 'I Like' (den historiske liste), der giver et overblik over de historier, som danskerne deler, anbefaler og kommenterer på tværs af Facebook, Twitter, Google + og Linkedin.

Ifølge Thomas Bigum, uafhængig ekspert i sociale medier, er den korte definition på viral: 'Når én spreder til flere, som spreder til flere, som spreder til flere.'

0 kommentarer
Vis kommentarer