7-årigs klagebrev til Lego gik verden rundt - til ingen verdens nytte

Syvårige Charlotte fik masser af sympati, men fik ikke den danske legetøjsgigant til at ændre strategi

Charlotte Benjamins håndskrevne brev til Lego, gik verden rundt i februar. Her brokkede den 7-årige pige sig over det, hun mente er et alt for traditionelt kønsrollemønster blandt minifigurerne fra Lego.

Charlotte syntes, at alt for få kvindelige figurer lavede kedelige ting som at 'sidde hjemme, gå til stranden og shoppe, og de havde ikke noget arbejde' mens de mange mandlige figurer 'var på eventyr, arbejde og svømmede til og med med hajer'.

Se også: 7-årige Charlottes klagebrev til Lego går verden rundt  

Charlotte gik viralt
Charlotte sluttede af med at spørge Lego, om de ikke ville begynde at lave flere kvindelige figurer, lade dem tage på eventyr og have det sjovt.

Brevet blev nævnt i artikler hos blandt andet USA Today, The Independent, Daily Mail, Huffington Post og hos os her på Ekstra Bladet, og alle blev de flittigt delt på sociale medier. Historien på ekstrabladet.dk er lige nu nummer 147 på listen over de mest delte historier i Danmark - nogensinde - ifølge forskningsprojektet iLike. 12.854 gange er historien blevet delt.

Den unge piges brev var virkelig noget, der rørte folk - bare ikke Lego.

 

- Den konkrete henvendelse fra Charlotte har ikke som sådan fået os til at ændre strategi. Vi har en ambition om at have en bred palet af produkter, som både piger og drenge med forskellige interesser har lyst til at lege med. Og vi synes, at vores produkter rammer meget bredt - også når det kommer til kvindelige minifigurer, siger Legos pressechef Roar Rude Trangbæk til Ekstra Bladet.

Se også: Efter syvårigs klagebrev: Lego svarer igen  

Han fortæller, at legetøjsgiganten hvert år modtager 1,5 millioner henvendelser fra forbrugere via telefon, brev eller mail. Det kan være en der mangler en klods, en der sender en tegning eller et billede af noget, de har bygget, eller en der spørger, hvornår et givent produkt kommer til salg.

- Det er ikke afgørende for os, om en henvendelse går viralt. Alle behandles ens og tages lige alvorligt uanset om de er virale eller ej, siger Roar Rude Trangbæk.

Ustabil brandhelikopter
Det seneste konkrete eksempel, hvor Lego 'gav efter' for forbrugerhenvendelser er fra 2013. Her brokkede flere sig over, at en brandhelikopter kunne blive ustabil, når man legede med minifiguren i døråbningen.

- Så gik vi ind og redesignede helikopteren og sendte en ny byggevejledning ud, fortæller Roar Rude Trangbæk.

I forhold til Charlottes henvendelse så blev den behandlet som enhver anden henvendelse fra en forbruger.

- Og vi sendte naturligvis et svar til vedkommende, siger pressechefen.

Ekstra Bladet vender tilbage til nogle af aktørerne bag de historier, der har skabt mest virak på de sociale medier, for at høre dem, hvordan de oplevede den store opmærksomhed, og hvad der er sket siden.

Vi tager udgangspunkt i Filip Walbergs forskningsprojekt 'I Like' (den historiske liste), der giver et overblik over de historier, som danskerne deler, anbefaler og kommenterer på tværs af Facebook, Twitter, Google + og Linkedin.

Ifølge Thomas Bigum, uafhængig ekspert i sociale medier, er den korte definition på viral: 'Når én spreder til flere, som spreder til flere, som spreder til flere.'

0 kommentarer
Vis kommentarer