Sådan overlever du varme nætter

To søvneksperter giver gode råd til, hvordan du kommer igennem de varme nætter uden at vågne for meget

Med nogle få, gode råd kan du lette søvnen i varmen. (Foto: Pernille Westh/Polfoto)
Med nogle få, gode råd kan du lette søvnen i varmen. (Foto: Pernille Westh/Polfoto)

Varmen er over os, og lige så hyggeligt det er at kunne sidde på terrassen og grille om aftenen, lige så irriterende er det at ligge og vende og dreje sig om natten på grund af varmen.

Men det er der råd for. 

Det fortæller søvnekspert Mikael Ramussen fra Center for stress og trivsel.

- I første omgang handler det om at få soveværelset veltempereret. Så rul ned for gardiner i løbet af dagen, så solen ikke skinner ind, siger han.

Svedabsorberende dyne
Et andet råd er en ordentlig dyne eller blot at ligge med et betræk.

- Dyner fås i forskellig kvalitet, og det er en fordel at have en, der er svedabsorberende. Nogle kan lide sommerdyner, andre vinterdyner, men et alternativ er også bare at ligge med et dynebetræk over sig, siger han. 

Han fortæller også, at den ideelle sovetemperatur ligger på omkring 18 grader.

- Det skal helst være lidt køligere end ellers, fordi man bruger ekstra energi til at komme af med varmen. Men det er selvfølgelig individuelt, siger han.

Tag et koldt bad
Han vil ikke råde til, at man drikker for meget væske lige inden, man skal sove.

- Så risikerer man bare at skulle op flere gange om natten. Tag i stedet et koldt bad, før du går i seng. Det får kropstemperaturen til at falde, siger han.

Andre løsninger er en ventilator eller en masse åbne vinduer.

- Det er fint med åbne vinduer, men bor man tæt på trafikstøj eller nabostøj, så er der pludselig det, der forstyrrer søvnen. Og så skal man også være opmærksom på, at der er risiko for, at man bliver syg, hvis man ligger i direkte træk en hel nat, siger Mikael Rasmussen.

Flere opvågninger
Også søvnspecialist hos Scansleep Torben Jager Pedersen anbefaler et køligt bad.

- Vi ved fra studier, at varme giver flere opvågninger. Har man problemer med varmen, så vil jeg anbefale, at man tager et koldt bad inden man skal sove. Det giver ro til kroppen, siger han.

- Og så er et lagen i stedet for en dyne en løsning, ligesom man skal sørge for ventilation. Man skal bare passe på, at der ikke er så meget, at det giver ondt i halsen, siger Torben Jager Pedersen. 

0 kommentarer
Vis kommentarer