200.000 ferieramte danskere kan ikke bruge mobilen

TDC har siden fredag haft problemer med netværket i udlandet: Nu kan 50.000 igen ringe og sms'e

Er du ramt af problemer, så kontakt os. Sms/mms til 1224 (koster alm. takst), eller mail til 1224@eb.dk.

Foreløbig kan knap 50.000 ud af de 250.000 TDC-kunder, der opholder sig i udlandet, igen bruge deres mobil til at ringe hjem til familien, til kollegerne eller til at lægge feriebilleder på Facebook.

Det oplyser TDC's pressechef In Konrad Jensen til Ritzau.

Han oplyser, at mobilnettet er åbnet for kunder i alle lande undtagen seks. Kunderne i de populære ferielande Spanien, Italien, Frankrig, Tyskland, Grækenland og Tyrkiet må være tålmodige i nogle timer endnu.

Snart helt oppe at køre
TDC forventer, at alle deres mobilkunder i udlandet igen kan bruge telefonerne i løbet af eftermiddagen lørdag, efter at en fejl sendte hele TDC's roaming-system i gulvet natten til lørdag.

- Med mindre noget helt uforudsigeligt sker, så er vi oppe at køre igen om nogle timer, siger TDC's pressechef Ib Konrad Jensen over middag lørdag.

En kvart million danske TDC-kunder, der i øjeblikket opholder sig i udlandet, har siden i går hverken ringe fra deres mobiltelefon eller smartphone eller skrive sms-beskeder hjem til venner og familie.

- Folk har generelt meget svært ved at komme igennem, og når de bliver koblet på, bliver de smidt af igen, sagde TDC's pressechef Ib Konrad Jensen lørdag formiddag til Ekstra Bladet.

En systemfejl er ifølge pressechefen skyld i massive problemer for blandt andre ferierende danskere.

Ingen forbindelse
Lykkes det at foretage et opkald, er det pressechefens opfattelse, at TDC-kunderne kun sjældent bliver afbrudt, men:

- Beskeden på telefonen vil være, at der ingen service er. Der er ingen forbindelse til noget lokalt netværk, siger Ib Konrad Jensen, som tilføjer, at problemerne angår den helt basale roaming.

- Det er den del af vores net, der holder øje med, hvor folk er.

Har du har adgang til lokalt wifi på hotellet eller campingpladsen, kan du dog bruge din mobil eller smartphone til eksempelvis Facetime, Skype, imessages og andre kommunikationsservices.

Flere utilfredse kunder
TDC har modtaget flere henvendelser fra utilfredse kunder, men pressechefen har i skrivende stund ingen tidshorisont for, hvornår problemerne er løst.

Men han understreger, at TDC arbejder på højtryk for at få løst problemerne.

- Vi har både vores egne teknikere og teknikere fra Ericsson og Huawei på sagen.

- Prøver I at hjælpe ferieramte danskere med at komme helt ned i gear i stedet for at bruge tid på mobilen?

- Det er altid en god idé at koble helt af på ferien og for eksempel droppe e-mails og så videre, siger Ib Konrad Jensen?

- Hvis det er strengt nødvendigt for jeres kunder i udlandet at foretage opkald, så man for eksempel føler sig nødsaget til at købe et taletidskort eller lignende, dækker TDC så omkostningerne?

- Det har jeg slet ingen anelse om. Lige nu forsøger vi bare at få løst problemerne, siger Ib Konrad Jensen.

Ingen dyr roaming
Han vil ikke ligefrem påstå, at TDC gør kunderne en tjeneste med den manglende mobildækning, men siger dog, at kunderne sparer penge på ikke at kunne roame:

- Det er jo roaming, der er dyr, når man er i udlandet.

- Men det er en skidt situation, erkender pressechefen.

Problemerne berører alle kunder på TDC's netværk, som befinder sig uden for landets grænser bortset fra i Sverige og Norge.

- Vores trafik til øvrige lande går gennem en partner i Holland, men i de nordiske lande har vi en anden partner, siger Ib Konrad Jensen.

Problemerne begyndte så småt at vise sig hos ferieramte TDC-kunder i går:

- Vi fik indikationer fredag på, at der var noget galt hos et lille antal kunder, men det er eskaleret nu og rammer langt flere.

Kunder håber på snarlig løsning
Ekstra Bladet modtager løbende meldinger fra utilfredse TDC-kunder. Her er et udpluk:

'Vi er på ferie i USA - Washington. Har overhovedet ikke haft tjeneste på min mobil siden igår middag lokal tid. Det er et problem når man har børn hjemme i dk og ikke er et sted hvor der er Wifi. Det er ligeledes utryg at vi skal ud på en 1380 km køretur til Orlando uden mulighed for at bruge telefon undervejs. Håber det snart er fixet', skriver L. Mathiasen.

Jørgen Nielsen skriver fra Alufeira på Algarvekysten i Portugal blandt andet, at han ikke har haft problemer med mobildækningen siden i aftes og:

'Det er naturligvis ikke fordi vi ikke kan leve uden mobiltelefon på ferie, men vi har selvfølgelig familie derhjemme, som vi gerne vil give et livstegn. I øvrigt tak for info - vi ville senere i dag have kørt til en lokal telebutik for eventuelt at have købt et lokalt telekort. Derudover er der heldigvis WiFi på hotellet. Desværre tror jeg ikke, at det kan bære brug af Skype eller Viper.'

Lisbeth Jensen er i Los Angeles i USA:

'Jeg har venner og familie der gerne vil have en besked nu og da. Men da jeg ingen forbindelse har på nogen måder ud over wifi kan det være svært og kontakte alle. Nogle er jo ikke på når jeg er vågen, da der er 9 timers tidsforskel. Er træt af det og håber rigtig meget det snart bliver løst', skriver hun.

Er du ramt af problemer, så kontakt os. Sms/mms til 1224 (koster alm. takst), eller mail til 1224@eb.dk.

0 kommentarer
Vis kommentarer