Muskelsvindfonden: Arrogant at lade folk vente så længe

Det har kæmpe betydning for folks livskvalitet, at myndighederne sylter klagesager

Helle Liselotte Stallknecht lever med den dødelige sygdom ALS. Alligevel melder Ankestyrelsen, at det vil tage op til 10 måneder at behandle hendes klage over manglende hjælp fra kommunen. (Foto: Brian Rasmussen)
Helle Liselotte Stallknecht lever med den dødelige sygdom ALS. Alligevel melder Ankestyrelsen, at det vil tage op til 10 måneder at behandle hendes klage over manglende hjælp fra kommunen. (Foto: Brian Rasmussen)

DIN SAG: Har du ventet i mere end et år på at få behandlet din klage i Ankestyrelsen? Fortæl om din sag i en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

- Med den erfaring I har, hvordan er det så gået med overgangen fra de sociale nævn til Ankestyrelsen?

- Det har jo typisk haft den konsekvens, at man må vente i længere tid. Og man er også uden hjælp i den tid, hvor man venter. Så det har været en forringelse af folks livskvalitet, at de skal vente så lang tid nu, siger udviklingschef i Muskelsvindfonden, Jørgen Lenger, til Ekstra Bladet.

- Når mennesker med muskelsvind søger om noget, er det jo fordi, de har et behov. Og de vinder også ofte ankesagerne, hvilket gør det så meget mere urimeligt, at de skal vente så længe.

Se også: Arrogante myndigheder til de syge: Vi svarer dig om 10 måneder

- Og hos ALS-patienterne er det helt uden mening at få medhold i en ankesag, når man skal vente måske et helt år. For på det tidspunkt har man et helt andet behov, end det man har søgt om. Så et medhold i Ankestyrelsen kan man ikke bruge til noget som helst.

- Det her sætter også socialministerens rituelle svar på alle problemer om, at man jo bare kan anke – det fremstår nærmest som en brutal arrogance over for folk. For de kan bare ikke anke, når ankesystemet i sådan nogle sager reelt ikke eksisterer for dem. Det er konsekvensen af de lange ventetider.

- Kommer det bag på dig?

- Nej, og jeg får nogle gange den tanke, at myndighederne ikke har en forståelse for, hvordan mennesker lever i den anden ende. Selvfølgelig kan de ikke overkomme flere sager, end de kan og er normeret til. Men generelt er der ikke i de magthavende kredse for, at det her går ud over nogle mennesker.

- Der er flere grunde til, at køerne opstår. Man har lavet det nye system, men folk får også oftere grund til at anke på grund af den linje, kommunerne har lagt.

  Helle fik sin diagnose 13. september sidste år. I dag er hun blevet så dårlig, at hun er nødt til at kommunikere med sin søn Thomas via en iPad. (Foto: Brian Rasmussen) Vagthund Klager over kommunen: - Jeg er nok død før jeg får svar

- Hvis kommunerne var noget mere imødekommende over for borgerne, var der heller ikke så mange ankesager. Der er et andet sted at tage fat.

- Når Ankestyrelsen har en sagsbehandlingstid på op til et år, skal man så også lægge til, at folk nogle gange venter flere måneder på at få en afgørelse fra kommunen. Derefter klager de, og kommunen skal sende sagen videre til Ankestyrelsen i løbet af fire uger, men nogle gange går der meget længere tid. Så allerede der er der gået meget lang tid.

- Hvad er konsekvensen for de mest syge?

- For nogle patienter er det fuldstændig uden mening at klage.

- ALS-patienter passer derfor slet ikke ind i systemet. Og vi indretter så ikke systemer efter mennesker. Udviklingen går bare så hurtig, at de behov en ALS-patient har, kan slet ikke nå at blive bevilliget i den takt, som sygdommen udvikler sig.

Se også: Regeringen var advaret: Nu syltes sociale klager i månedsvis

- Men de behov kan faktisk forudses. Det burde være en gave til kommunerne, fordi så kan de være på forkant. Det passer bare heller ikke ind i systemet, fordi man i kommunerne ikke mener, man kan tage stilling til et behov, der ikke er opstået endnu.

- Hvad burde kommunerne så gøre?

- Med usvigelig sikkerhed kan man forudse behovet. Så kommunerne har en fra himmelen givet chance for at være på forkant og give borgerne en god service. Men sådan er systemet ikke.

- Det her burde være så såre simpelt. Tænk hvis det var en ildebrand, man fik mulighed for at forudse. Selvfølgelig ville man benytte chancen til at forebygge, hvad man kan. Men nu handler det om et menneske, og så tager man ikke muligheden for at være på forkant.

- Hvad tænker du om ideen om en retsgaranti – helt som med fx. kræft – i denne type af sager?

- Det er også sådan, at vi tænker. For inden for sundhedsvæsenet kan man jo godt skelne mellem, hvad der er vitalt hastende eller ej. Men det kan man åbenbart ikke her. Man burde selvfølgelig afgøre sådan en sag på en måned. Det burde man kunne.

- Tror du, der er vilje til at skabe den forandring?

- Nej, men hvem er lovgiverne i det her land? De kunne sagtens vedtage at prioritere. Men det virker som om, at verden bare løber af sted med socialministeren. Selvfølgelig kan han lave en garanti på det sociale område, som der findes på sundhedsområdet.

- Men der er åbenbart ikke politisk vilje til det?

- Ikke fra socialministeren i hvert fald. Men så må vi jo gøre noget andet for at overtale nogle andre partier i Folketinget til det. Jeg tror godt, at der kan skabes et flertal for det.

- Virker det her som en enkeltstående sag?

- Nej, det er mere regelen end undtagelsen. Og der er mange, som slet ikke anker afslag fra kommunerne, fordi de opgiver. De kan ikke bruge ankesystemet til noget og resignerer. Det er en stor belastning for den enkelte og også for familierne. Det oplever vi ofte det her.

Så meget er ventetiden steget

I 2010 var den gennemsnitlige ventetid på behandlingen af en klage til de sociale nævn godt fire måneder - der var dog store forskelle de fem nævn imellem.

I 2012 var den gennemsnitlige ventetid steget til 5,5 måneder.

I midten af 2013 overtog Ankestyrelsen så sagsbehandlingen af alle klagerne. På overtagelsestidspunktet var ventetiden 198 dage eller næsten syv måneder.

I 1. kvartal 2014 var ventetiden i gennemsnit 8,2 måneder - i 2. kvartal 2014 steg det tal så til 9,2 måneder.

I de breve, som Ankestyrelsen netop nu sender ud, angives ventetiden til 10 måneder i klager om beskæftigelses- og socialsager.

Heine FB Badge (MÅ IKKE SLETTES!!!)

DIN SAG: Har du ventet i mere end et år på at få behandlet din klage i Ankestyrelsen? Fortæl om din sag i en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen