Gymnasieklasse fik 100.000 i erstatning af SAS

Det gav bonus at kræve erstatning for en flyafgang, der var forsinket i fire timer

Enhver forsinkelse er i forvejen dyr for et flyselskab. En flyforsinkelse på fire timer i april kom til at koste SAS mindst 100.000 kroner oveni i erstatning til en gymnasieklasse. (Foto: Mik Eskestad/Polfoto)
Enhver forsinkelse er i forvejen dyr for et flyselskab. En flyforsinkelse på fire timer i april kom til at koste SAS mindst 100.000 kroner oveni i erstatning til en gymnasieklasse. (Foto: Mik Eskestad/Polfoto)

En flok unge mennesker fra Marselisborg Gymnasium i Aarhus havde glædet sig til sammen med deres lærer at rejse til New York 4. april i år.

Men den i forvejen lange tur blev endnu længere, end de havde regnet med. For i Københavns Lufthavn fik de i stedet for en melding om at gå til gaten en besked på storskærmen om, at flyet var forsinket i fire stive timer.

Passagererne fik altså ikke at vide, at SAS-afgangen SK909 fra CPH til Newark var forsinket, før de selv orienterede sig om det i afgangshallen.

Det betød, at flere af eleverne gik glip af en basketballkamp i Madison Square Garden, som de havde betalt for på forhånd.

Men i stedet for at sige 'pyt', havde nogle af gymnasieeleverne orienteret sig om deres rettigheder på forhånd. De havde hørt om EU-lovgivningen omhandlende flyforsinkelser, og de kontaktede firmaet Airhelp, der mod en pæn procentdel af den eventuelle erstatning påtog sig at føre sagen mod SAS.

Hvis dit fly er forsinket, overbooket eller forsinket, har du måske krav på kompensation. Se her, hvordan du sikrer dig bedst. (Foto: Polfoto) Rejsetips Det har du krav på, når flyet er forsinket

Og nogle måneder senere var der bonus. Eleverne og deres lærer fik netop den nyhed, de havde håbet på, og de fik udbetalt en samlet erstatning på cirka 100.000 kroner.

- Vi er glade for, at vi nu har fået kompensation som et plaster på såret. Normalt kan man som rejsende godt føle sig lidt prisgivet, hvis noget går galt, og så er det jo fantastisk, at der findes den her EU-lovgivning, som beskytter passagerer, siger lærer for 2.SE2 ved Marselisborg Gymnasium, Stine Nue Mikkelsen.

Det er dog de færreste, der kender deres passagerrettigheder. Og mange klagere oplever, at deres sager blot bliver enten afvist eller syltet i det uendelige af de ofte økonomisk trængte flyselskaber, der naturligvis ikke har nogen større interesse i at udbetale millioner af kroner til kunderne.

Og som kunde kan du være ret sikker på, at flyselskabet ikke selv tager initiativ til at fortælle dig, at du har krav på erstatning for en forsinkelse eller aflysning.

Forsinkelser kan være særdeles opslidende. Men langt fra alle flyselskaber anerkender det EU-direktiv, der pålægger dem at betale erstatning til ansøgere, som har været udsat for mere end tre timers forsinkelse. (Foto: AP) Rejsetips Flyselskaberne sylter din erstatningssag

Derfor vælger nogle at få andre til at føre deres sag. Som virksomheden Airhelp, der har specialiseret sig i at følge op på flypassagerenes sager.

Airhelps danske afdeling vurderer, at passagerer, der har været udsat for forsinkelser eller aflysninger fra Københavns Lufthavn i løbet af sommeren, kan have op mod 210 millioner kroner til gode i erstatning.

Hvis dit fly er forsinket, aflyst eller overbooket, kan du som passager være berettiget til kompensation på et sted mellem 925 og 4500 kroner afhængig af distance og forsinkelsestid. Et EU-regulativ definerer flypassagerers rettigheder og indbefatter flyafgange indenfor EU, ud fra et EU-land, eller som ankommer til et EU-land med et europæisk flyselskab.

Du kan gøre krav på kompensation for flyvninger tre år tilbage i tiden.

0 kommentarer
Vis kommentarer