Fagforbund i dobbeltspil

Kræver nu million-erstatning i gidsel-sag stik i mod tidligere udmeldinger 

Direktør i Søfartens Ledere Fritz Ganzhorn.
Direktør i Søfartens Ledere Fritz Ganzhorn.

’Direktøren understreger, at forhandlingerne på intet tidspunkt har handlet om penge.’

Sådan lød det fra direktøren i Søfartens Ledere Fritz Ganzhorn den 7. juni 2013 i en pressemeddelelse, da han endnu engang gik ud og understregede, at det ikke var med henblik på penge, at det tidligere gidsel Eddy Lopez klagede til pressenævnet over Ekstra Bladets dækning af gidselssagen. 

I stedet skulle det udelukkende være for at få en pressefaglig afgørelse, så lignende sager fremover kunne undgås:

- Det har hele tiden været Eddy Lopez's intention med klagen at få en pressefaglig afgørelse(...)’ 

Pressenævnet kom siden med en kritik i december 2013, og hermed skulle sagen så være afsluttet. Men nu viser det sig, at Søfartens Ledere fra start har kørt med en skjult dagsorden, der drejer sig om kroner og ører. 

Se også: EB og TV 2 får "alvorlig kritik"

Torsdag aften - otte måneder efter nævnets afgørelse - modtog Ekstra Bladet og TV2 nemlig et erstatningskrav fra Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez på samlet 2 millioner kroner. Årsagen er, at de to tidligere gidsler føler sig krænket af de to mediers brug af billeder under fangenskabet samt beskrivelser af deres personlige forhold.

Selv om det nu er 15 måneder siden Søren og Eddy blev frigivet, så det ikke lykkes for deres fagforening Søfartens Ledere at skaffe en eneste krone i erstatning til dem fra rederiet. Hverken i form af udbetaling af risikotillæg eller fordi deres arbejdsgiver Shipcraft ikke gjorde nok for at få dem fri. 

Og i følge en kilde tæt på forløbet, så har det hele tiden været Fritz Ganzhorn og Søfartens Lederes taktik, at sagerne mod medierne skulle give en økonomisk gevinst:

- Der er ingen tvivl om, at Søfartens Ledere fra dag 1 har gået efter en erstatning. Det har aldrig været nogen hemmelighed, at man vejrede morgenluft i økonomisk retning, siger vedkommende. 

Det er ikke første gang Søfartens Ledere har prøvet at få penge ud af sagen. Før TV2 røg i Pressenævnet tilbød Søfartens Ledere i juni 2013, at tv-stationen kunne slippe for en tur i nævnet, hvis man gik med til at betale 50.000 kroner.

Det nægtede TV2.

Ekstra Bladet spurgte i går Fritz Ganzhorn, hvorfor man nu vil have en million-erstatning, når man hele tiden har sagt, at det var et spørgsmål om at få en pressefaglig afgørelse, så lignende sager kunne undgås i fremtiden:

- Det har jeg ikke umiddelbart nogen kommentarer til, siger han. 

Ekstra Bladet har også spurgt Fritz Ganzhorn, om Eddy Lopez har en kommentar:

- Eddy har ikke lyst til at kommentere sagen over for Ekstra Bladet.

Tidligere på året var Eddy Lopez mere åbenmundet, da han langede ud efter de danske myndigheder og rederiet: 

Se også: Gidselkaptajn sviner Helle

- Jeg følte, at vi var glemt. De danske myndigheder skulle have grebet ind over for rederiet, så det ikke trak så længe ud. 

- Rederiets mangemillionær-ejer John Arne Larsson var ligeglad med os. Vi søfolk betød ikke noget for ham, selv om vi bare passede vores arbejde for ham, sagde han til Ritzau..

Plus Rederiets ejere rejser verden rundt på 1. klasse

Søren Lyngbjørn er ikke vendt tilbage på Ekstra Bladets henvendelser. Avisen besøgte sidste år Søren på Ærø og har løbende været i kontakt med ham. Blandt andet om, hvorfor han ikke var med i klagen mod pressenævnet: 

– Jeg tænkte, at det får vi ikke en skid ud af. Det er spild af tid. Det er noget pjat, efter min mening, sagde han. 

Se også: Eks-gidsel: Straf mine bødler

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra TV2. Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen fortæller, at man i den kommende tid vil tage stilling, hvordan man vil forholde sig til erstatningskravet.

Se også: Politikere skal drøfte langvarig gidselsag

1 af 2 
2 af 2 Direktør i Søfartens Ledere Fritz Ganzhorn.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere