Asylskandale: Vagtfirma spandt guld på lager

Der findes ingen dokumentation for, hvorfor vagterne skulle hyres. Alligevel indkasserede de over en million kroner på otte måneder

'Det er sort uheld' at kontrakterne er væk, lyder det fra Global Security Services direktør, Steen Jørgensen. Video: Jonas Olufson. Redigering: Marie Glerup & Emma Svendsen

VED DU NOGET? TIP Ekstra Bladets journalister på ditte.lynge@eb.dk

Det var en overordentlig god forretning for vagtfirmaet Global Security Service, at landets asylcentre i en årrække skulle have leveret og opbevaret inventar.

Inventaret - borde, stole, vaskemaskiner med videre - stod opmagasineret på et professionelt lager, og her kommer vagtfirmaet ind i billedet.

På otte måneder indkasserede Global Security Service nemlig 1,2 millioner kroner for at sidde vagt på lageret, selvom der ifølge en tidligere chef blev installeret et alarmsystem.

100.000 om måneden
Med alarmsystemet ville vagterne efter alt at dømme være overflødige, men alligevel tikkede der fakturaer ind fra selskabet på over 100.000 kroner hver måned.

I dag findes der ingen dokumentation for, hvorfor vagterne skulle hyres - udover de månedlige fakturaer som vagtfirmaet selv sendte.

På dem står der blot 'vagtudførelse i henhold til aftale', og aftalen kan ingen finde. Hvorvidt den nogensinde har eksisteret, vides heller ikke.

Tog ikke otte måneder
Sagen kan spores til en betroet medarbejder i Jammerbugt Kommune, som var ansvarlig for inventaret på asylcentre rundt om i landet fra 2015-2018 på vegne af Udlændingestyrelsen.

Ekstra Bladet har siden april kunne afsløre, at den ansatte, en 57-årig kvinde, gav sin kæreste millionordrer, hyrede et transportfirma, som kæresten fakturerede, for millioner, og at der i dag ikke findes et eneste dokument eller kontrakt på nogle af ordrerne, selvom indkøbene løber op i over 200 millioner skattekroner.

I den nye sag med vagtfirmaet undrer den ansattes tidligere chef, Ninna Svendsen, over, at der er betalt for vagter i så lang tid.

- Det tog ikke otte måneder at få alarmen sat op, det er jeg ret sikker på. Jeg kan huske, at vi havde nogle forsøg på indbrud på lageret, og i den forbindelse blev det aftalt, at vi skulle have vagt på, indtil vi fik et alarmsystem op at køre.

- Efter alarmen kom op at køre, mener jeg, at vi havde noget rundering om aftenen, men det løber jo slet ikke op i de beløb, siger Ninna Svendsen, tidligere chef i Jammerbugt Asylafdeling, til Ekstra Bladet.

Hun kan dog ikke huske, præcis hvornår alarmsystemet på lageret blev taget i brug.

'En måneds tid'
Heller ikke Global Security Services direktør, Steen Jørgensen, mente, at vagtfirmaet havde udført specielt meget arbejde på lageret, da Ekstra Bladet første gang spurgte ham.

- Jeg mener at kunne huske, at 'GC' (den betroede medarbejder, red.) ringede og sagde, at der havde været indbrud, og at de havde en masse ting stående af værdi, så derfor var der vagter dernede i nogle dage, sagde Steen Jørgensen til Ekstra Bladet 6. marts.

Ifølge fakturaerne var vagtfirmaet dog på lageret fra december 2015 til juli 2016.

Nu kan jeg huske det
Konfronteret med, at han jo selv har sendt fakturaer for arbejde på lageret frem til juli, var hans første reaktion:

- Det lyder voldsomt.

Herefter ændrede han pludselig forklaring.

- Jeg har undersøgt det og kan se, at vi har siddet der i de der måneder der (fra december til juli, red.).

- Vi sad derude i en bil, fordi de havde haft indbrud. De havde en masse værdier derinde. Jeg kan huske, at hun bestilte en mand, der skulle sidde derude, mens de havde de der værdier derinde.

Hvem er hun? Hvem ringede?

- Det var 'GC'. Det er jeg ret sikker på. Det var jo hende, vi talte med, siger Steen Jørgesen nu.

Ekstra Bladet har efterfølgende forholdt Steen Jørgensen, at det vel ikke tager otte måneder at installere en tyverialarm på et lager, men det har han ikke svaret på.

100.000 kroner til ny alarm
Præcis hvor lang tid det tog at installere alarmsystemet, og hvilket firma der stod for det, er dog uvist.

Ifølge Ninna Svendsen opstod problemerne med indbrudsforsøg, kort tid efter at kommunen havde overtaget lageret i slutningen af 2015.

Global Security Service har på den første faktura for vagttjeneste på lageret angivet, at der blev udført arbejde fra 29. november 2015 til 4. januar 2016, hvilket stemmer godt overens med, at der var behov for vagter på lageret, lige da kommunen overtog ejendommen.

Et dokument fra Udlændingestyrelsen bekræfter desuden, at der i 2016 blev brugt i alt 106.754 kroner på 'etablering af alarm- og videoovervågning samt internet'.

Hvorfor kommunen hyrede Global Security Service til over 100.000 kroner om måneden i så lang tid, har Jammerbugt Kommune ikke kunnet svare på.

Ekstra Bladet har ligeledes forsøgt at få et interview med den betroede medarbejder 'GC', men hun er ikke vendt tilbage.

Direktørens mange forklaringer

Ekstra Bladet har siden marts forsøgt at få oplysninger fra vagtfirmaet Global Security Service om det arbejde, de udførte fra 2012-2016, da Forsvaret og Jammerbugt Kommune stod for inventaroperatøropgaven.

Undervejs har forklaringerne fra direktør Steen Jørgensen ændret sig. Det gælder især vagtopgaven på det professionelle lager, hvor firmaet indkasserede over en million kroner på otte måneder.

Læs mere her:

6. marts mødtes Ekstra Bladet med Steen Jørgensen på firmaets adresse udenfor København. Her lød det, at Global Security Services formentlig havde siddet vagt ved lageret i 'nogle dage'.

- Jeg mener at kunne huske, at GC (den betroede ansatte i Forsvaret og senere i Jammerbugt Kommune, red.) ringede og sagde, at der havde været indbrud, og at de havde en masse ting stående af værdi, så derfor var der vagter dernede i nogle dag, sagde Steen Jørgensen da.

30. juni spurgte Ekstra Bladet igen Steen Jørgensen til vagterne på lageret. Pludselig havde vagterne siddet der 'en måneds tid'.

- Det eneste, vi har lavet, var at sidde dernede i en måneds tid, fordi de havde fået en hulens masse varer hjem.

- Jeg har ikke lige nogen datoer på, men det var i januar eller sådan. Som jeg husker det, sad vi der, når de (ansatte fra kommunen, red.) ikke var der. Fordi der havde været indbrud, sagde de, 'nu sætter vi en vagt på'.

I sender fakturaer fra december 2015 til juli 2016. Det er jo lidt mere end en måned. Det er syv måneder.

- Det, synes jeg, lyder lidt voldsomt, sådan som jeg lige umiddelbart husker det.

Det lyder voldsomt?

- Nej, altså hvis det er udført på (lagerets adresse, red.), så synes jeg.. Jeg kan godt huske, at vi var dernede, og at der sad en vagt dernede, men hvis det er, som du siger, så synes jeg umiddelbart, at det lyder lidt voldsomt, at vi har faktureret for over 200.000 i seks-syv måneder.

Steen Jørgensen fortalte herefter, at det var hans kollega, Erik Thulin, som stod for driften dengang og stadig gør det, og at han derfor må kende til fakturaerne.

På fakturaerne er det dog ikke Erik Thulins navn, der står på. Det er i stedet Steen Jørgensens samt hans telefonnummer og email.

Okay, men det er dit navn, der står på alle fakturaerne. Det er ikke Eriks?

- Ja, nej, men jeg har aldrig nogensinde lavet en faktura.

Du har aldrig lavet en faktura?

- Nej, nej, nej. Det er jeg slet ikke dygtig nok til.

Hvorfor er det så dit navn og nummer og mail, der står på?

- Jamen det gør der stadig i dag, selvom jeg omsætter for 100 millioner kroner. Det er sådan, at hvis folk har noget at klage over, så vil jeg gerne høre om det, og det er den eneste måde, jeg kan komme til at høre om det på. Så skriver de altid til mig. I dag har jeg tre andre direktører ansat, der kører hver deres firma. Men Erik har været med fra dag et og stået for driften af vagterne…

Men da vi var nede og tale med jer sidst, sagde Erik jo, at han ikke anede noget om det..

- Nå ja, du har jo mødt ham. Øh, hvad siger du?

23. juli konfronterer Ekstra Bladet Steen Jørgensen med de mange forklaringer.

Kan du se, at det ser lidt mærkeligt ud. Først er det et par dage, så er det en måned, og så  lyder syv måneder pludselig voldsomt?

- Det gjorde det også (...) Men det er jo mange år siden, så jeg aner ikke, om vi har siddet der et par måneder, 13 måneder eller 23 måneder. Det kan jeg slet ikke huske. Jeg har også mange andre kunder.

Ekstra Bladet har siden kontaktet Erik Thulin for at høre, om han kender til kontrakterne og arbejdet på Tinvej. Han har gentagne gange afvist at kende til sagen og henviser i stedet til Steen Jørgensen.