Auktionshus har solgt kinesiske varer til overpris i årevis

Internet-auktionshuset har siden 2011 solgt kinesiske varer til en vurderings, der ligger væsentligt over den reelle pris. 'Vi ser ingen problemer i at sælge dem', siger de selv

Internet-auktionshuset har solgt kinesiske discount-varer, og vurderet dem til overpris, i mindst otte år. Foto: Jens Dige
Internet-auktionshuset har solgt kinesiske discount-varer, og vurderet dem til overpris, i mindst otte år. Foto: Jens Dige

Ekstra Bladet skrev mandag, at det kendte danske internet-auktionshus Lauritz.com, sælger kinesiske discountvarer til overpris.

Lauritz.com trak efterfølgende annoncerne tilbage og beklagede fejlen.

- Med mere end 330.000 auktioner årligt kan der dog desværre ske fejl, hvilket er tilfældet her, skrev konceptchef fra auktionshuset Mette Jessen.

Ekstra Bladet har efterfølgende modtaget en lang række henvendelser fra folk, der alle har oplevet, at Lauritz.com's vurderinger har været væsentlig højere end produktets egentlige pris.

- Jeg har set mange hundrede eksempler, der ligner dem her gennem årene, siger Jørgen Hansen til Ekstra Bladet. Han arbejder selv i elektronik-branchen, og gjorde allerede i 2011 Lauritz.com opmærksomme på, at deres vurderinger af en række projektorer, var yderst tvivlsomme.

Artiklen fortsætter under billederne...

Den første korrespondance som Jørgen Hansen havde med Laurtiz.com fra 2011. Foto: Privat
Den første korrespondance som Jørgen Hansen havde med Laurtiz.com fra 2011. Foto: Privat

Her det kontante svar fra den samme kundeservicemedarbejder. Foto: Privat
Her det kontante svar fra den samme kundeservicemedarbejder. Foto: Privat

Jørgen Hansen var endnu en gang opmærksom i 2014, hvor han rettede henvendelse til auktionshuset. Korrespondancen strandede efter sidst sendte mail. Foto: Privat
Jørgen Hansen var endnu en gang opmærksom i 2014, hvor han rettede henvendelse til auktionshuset. Korrespondancen strandede efter sidst sendte mail. Foto: Privat
 

Ingen tillid
Siden hen har han haft flere mailkorrespondancer med Lauritz.com, men har efterfølgende opgivet at få kineser-salget stoppet.

- Det er sjovt, at de selv siger, at vurderinger ikke er en eksakt videnskab, for når det kommer til de her produkter, så er det jo. Hvis man googler produktet, så har man prisen. Det er svært at forstå, hvorfor Lauritz.com ikke er i stand til det, siger han.

- De folk, der vurderer, er i hvert fald ikke eksperter. Jeg håber, at de bliver stoppet.

Andet end Kina-produkter
Selvom at de fleste af de produkter, der bliver fejlvurderet kommer fra Kina, er der også danske eksempler, hvor det er lykkedes Laurtiz.com at skyde helt forbi.

Det gælder eksempelvis prissættelsen af en ny kajak eller arbejdshandsker, der er prissat betragteligt over, hvad man som forbruger ellers kunne have købt dem til.

-  Naturligvis må man forvente, at et ansvarligt, stort auktionshus har ekspertise nok til at vurdere priserne på den slags produkter her, har Benedicte Federspiel, der er chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk, tidligere sagt til Ekstra Bladet.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

Nægter at tale
Ekstra Bladet har i løbet af de seneste dage gentagende gange bedt Mette Jessen, der er konceptchef i internet-auktionshuset, om et interview.

Hun nægter imidlertid og henviser via sin kommunikationsmedarbejder til, at hun udelukkende er tilgængelig på mail. Derfor følger en mail-korrespondance mellem Lauritz.com og Ekstra Bladet.

Lauritz.com: Intet problem i at sælge kinesiske varer

Lauritz.com har i mindst otte år solgt, og fejlvurderet, varer i deres internet-auktioner. Alligevel står de i et langt mailsvar fast på, at de kvalitetssikrer deres varer, inden de bliver sat til salg. 

- Alle professionelle sælgere har produktgarantiansvar og alle købere har minimum to års reklamationsret som følge af lovgivningen. Skulle en vare efter auktionen vise sig at være behæftet med væsentlige fejl eller mangler, går varen tilbage til sælger og køber er berettiget til at få alle omkostninger retur, skriver konceptchef Mette Jessen på et mailsvar til Ekstra Bladet. 

- Er det normalt kutyme, at I tillader, at der bliver solgt varer, uden mærke, købt i Kina, via Lauritz.com? 

- Lauritz.com sælger primært brugte varer og formidler dermed et bredt udvalg af kunst, designklassikere, antikviteter og kuriositeter. Vi sælger dog også nyproducerede varer - både klassiske designmærker og produkter uden brand. For os er kvalitetskriteriet væsentligt, mens oprindelseslandet ikke er afgørende. Samlet set repræsenterer nyproducerede varer ca. 11% af den samlede omsætning. Vi ser nyproducerede varer som et fint supplement til vores traditionelle auktionsvarer. 

- Vi har talt med Forbrugerrådet Tænk, der siger: man må også spørge sig selv, hvor de (Lauritz) har fået produkterne fra – prisen, som er givet for disse nye produkter, må vel også angive noget om kvaliteten, og hvad de kan vurderes til - Kan I forstå, at hun stiller det spørgsmål? 

- Lauritz.com ønsker en åben og konstruktiv dialog med alle, herunder Forbrugerrådet Tænk. Vi vil på baggrund af udtalelsen kontakte Forbrugerrådet Tænk, så eventuelle spørgsmål de måtte have til vores auktioner kan besvares direkte af os. 

- Vi har talt med en person, der har været i kontakt med jer siden 2011, hvor han har påpeget, at I sælger varer, der er købt i Kina - kan I godt forstå, hvorfor han ikke har tillid til jeres eksperters vurderinger længere? 

- Som nævnt ovenfor formidler vi varer fra professionelle sælgere, der får produceret forskellige steder i verden. De fleste kendte designmærker er produceret i Østen, så ja, vi sælger også varer, der er produceret i Kina. Varerne skal selvsagt leve op til vores kvalitetskriterie og vi skal vurdere disse korrekt, men vi ser ingen problem i at sælge dem. 

- I sidste ende er det også jer, der tjener penge, når I sælger varer, I har vurderet for højt. Har I selv en interesse i at vurdere de her produkter forkert, så I får en højere indtjening? 

- Lauritz.com lever af vores kunders tillid til vores ekspertise. Vi vurderer samtlige varer på Lauritz.com efter forventet hammerslag, med det formål at give vores køber den bedst mulige vejledning omkring en given vare, ligesom vi også beskriver varen faktuelt. 

- Vi bliver nødt til at spørge igen - Er det Lauritz.com, der selv handler varer hjem, eksempelvis via aliexpress.com, vurderer produkterne højere, end hvad man har givet for dem, og sælger videre? 

- Nej, Lauritz.com sælger ikke egne varer. Vi producerer eller opkøber dermed heller ikke varer i Kina med henblik på videresalg. Lauritz.com agerer udelukkende kommissionær for primært private sælgere og i mindre grad professionelle sælgere. En del professionelle sælgere, herunder kendte mærkevareproducenter producerer deres varer i Kina. Vi ser som nævnt alle disse produkter som et fint supplement til vores traditionelle auktionsvare. 

- Når jeres eksperter bliver ved med at tage fejl i disse sager, er de så de rigtige til jobbet? 

- Lauritz.com har ca. 200 eksperter, som vi mener er kompetente indenfor hver deres område. Skulle der opstå fejl i vores ekspertise, går vi naturligvis tilbage til det pågældende hus og den pågældende ekspert for at adressere og korrigere den pågældende fejl. Lauritz.com er internationalt en førende formidlere af kunst, møbler og antikviteter. 

88 kommentarer
Vis kommentarer