Avis: Dansk postvæsen løber tør for penge om få uger

Den danske afdeling af PostNord har ifølge Børsen kun penge til få ugers drift. Partierne er orienteret

SENESTE: Postnord afviser, at de løber tør for penge lige nu - læs historien her

Om få uger løber den danske del af PostNord tør for penge. Det skriver Børsen, der har sine oplysninger fra flere kilder med indsigt i et fortroligt møde holdt i Finansministeriet fredag.

Her blev repræsentanter for samtlige partier ifølge avisen orienteret om situationen, forud for at PostNord fremlægger regnskab 27. oktober. Ifølge Børsen vil det vise, at kassen i Danmark er tom.

Liberal Alliances postordfører, Villum Christensen, var med til mødet. Han vil ifølge Børsen ikke referere fra det, da det er fortroligt. Men han bekræfter, at tidspresset er stort.

Se også: Presset PostNord hæver portoen for breve igen

- Der skal ske noget meget, meget snart, siger Villum Christensen til Børsen.

PostNord er et fælles dansk-svensk selskab, hvor den svenske stat ejer 60 procent og Danmark ejer 40 procent. Den danske del af selskabet er i store problemer, fordi der bliver sendt færre og færre breve.

Dertil kommer, at omkring 3000 af de danske ansatte er tjenestemænd, der har krav på tre års løn, hvis de bliver fyret.

I maj præsenterede PostNord en redningsplan, der blandt andet gik ud på, at ejerne skulle skyde 2,3 milliarder kroner ind i selskabet.

Men forhandlingerne om den redningsplan er gået i hårdknude, har Børsen tidligere skrevet.

Finansministeriet afviser ifølge Børsen at kommentere.

SENESTE: Postnord afviser, at de løber tør for penge lige nu - læs historien her

PostNords krise er værst i Danmark

Den svenske regering er ifølge avisen Dagens Nyheter klar til at stævne Danmark for brud på den aktionæroverenskomst, der danner rammerne for de to staters fælles ejerskab af PostNord.

Her er et overblik over postkoncernens historie, krise og redningsplan:

* PostNord er ejet af den danske og svenske stat i fællesskab.

* Den nordiske postgigant blev skabt i 2009 med en sammenlægning af Post Danmark A/S og det svenske Posten AB.

* Den svenske stat ejer 60 procent af selskabet, mens den danske stat ejer 40 procent. Den svenske erhvervsminister, Mikael Damberg, udtrykte onsdag ærgrelse over, at Sverige kun har 50 procent af indflydelsen i PostNord, når den svenske stat bærer 60 procent af risikoen.

* Siden årtusindskiftet er brevmængderne i den danske virksomhed faldet med cirka 80 procent.

* Posthuse er de seneste år lukket i stor stil. Samtidig er portoen blevet dyrere.

* I februar fremlagde PostNord et regnskab for 2016 med et driftsunderskud på lige over en milliard svenske kroner.

* Selskabet forventer samme underskud i 2017 og 2018 - et underskud det selv vil finansiere, lyder det.

* PostNord tabte omkring 750 millioner svenske kroner i første halvdel af 2017 på sin forretning i Danmark. Dermed accelererede blødningen, der var dobbelt så stor som samme tid sidste år.

* PostNord Danmark har 10.000 ansatte, og selskabet har siden 2013 foretaget reduktioner svarende til cirka 3000 fuldtidsstillinger.

* De faldende brevmængder betyder, at PostNord Danmark er i krise. Der er derfor behov for en omlægning af selskabet.

* Derfor har PostNord bedt ejerne om 2,3 milliarder kroner til en redningspakke, der skal gå til en omlægning af selskabet.

* De kommende år vil PostNord skære mellem 3500 og 4000 fuldtidsstillinger, herunder 500 i administrationen.

* PostNord forventer, at størstedelen af nedskæringerne gennemføres inden for de næste to til tre år.

* Samtidig lægger PostNord op til, at danskere kun skal modtage almindelig post én gang om ugen.

* Nedskæringen i antallet af ansatte er ikke billig. Halvårsregnskabet afslørede udgifter på 300 millioner kroner til "afvikling af personale".

Kilder: PostNord og Ritzau.

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen