Aviser angriber Postnord og GLS

Tre medier slår to distributionsselskaber sammen for at tage markedsandele fra Postnord og GLS

En række af landets største avishuse vil hive markedsandele fra Postnord og GLS.

Berlingske Media, Jysk Fynske Media og JP/Politikens Hus, der ejer Ekstra Bladet, slår deres to distributionsselskabet Dansk Avis Omdeling (DAO) og Bladkompagniet sammen under én ledelse.

- Vores ønske med sammenlægning er at ruste os endnu bedre til at tage del i den konkurrence, der er på markedet, siger Dorthe Bjerregaard-Knudsen, direktør, JP/Politikens Hus.

- Vil I tage markedsandele fra Postnord og GLS?

- Ja.

- Vi er vækstet flot de seneste år, og det er bestemt planen at fortsætte med det, og dermed ligger også et ønske om at udvide vores markedsandele.

- Det er tre bladhuse, der konkurrerer på avismarkedet. Hvorfor konkurrerer I ikke med jeres konkurrenter i stedet for at samarbejde med dem?

- Det er de nuværende ejere af selskaberne, der er blevet enige om denne konstruktion. Alle de nuværende ejere ville fortsætte med at være ejere, siger Dorthe Bjerregaard-Knudsen:

- Og det er ikke bare lige at starte et nyt distributionsselskab. Vi har opbygget adresse- og nøglebaser gennem mange år.

Det nye selskab skal både bringe pakker og breve ud. Selskaberne afventer nu, at konkurrencemyndighederne godkender sammenlægningen. Hvis det går igennem, er forventningen en årlig omsætning på 1,5 milliarder kroner. JP/Politikens Hus kommer til at eje 51 procent, Jysk Fynske Medier får en ejerdel på 32 procent, mens Berlingske Media får en andel på 17 procent.

Postnord oplyser, at selskabet ikke har nogen kommentarer til sagen.