Banedanmark forlænger test af milliard-system i over et år: Svigter alligevel pendlere

På trods af en forlænget testperiode på lidt over et år, er der alligevel problemer med Banedanmarks nye signalsystem. En softwarefejl er skyld i forsinkelserne, fortæller Banedanmark

I klippet kan du se passagerenes reaktion på togproblemerne (Video/redigering: Julie Nolsöe)

Det er 14 måneder siden, Banedanmark havde planlagt at rulle deres nye signalsystem ud. Det skulle have været et veltimet startskud til den planlagte totaludskiftning af de forældede danske signalanlæg på både S-banen og fjernbanen. Mandag startede udskiftning, som der er afsat 24 milliarder kroner til.

Men på trods af de mange penge, den store forsinkelse og dermed den ekstra lange testperiode er der alligevel problemer med det nye system på S-banen mellem Hillerød og Jægersborg. Strækningen er den første, der bliver udstyret med det nye digitale signalsystem CBTC.

- Det er ikke sjovt at stå som sild i en tønde og vide, at når man kommer ned på stationen om morgenen, og der er tyve minutters stress, og man ved ikke, om man overhovedet kan komme med toget. Det er overhovedet ikke sjovt, siger pendlerrepræsentant for Hillerødbanen Lisa Sonesson til Ekstra Bladet.

Se også: Nyt signalsystem: Flere tog aflyst og forsinket

Frustrerede pendlere
Repræsentanten hører fra medlemmer, som gang på gang må ringe og meddele, at de er forsinket, fordi Banedanmarks nye signalsystem driller lokomotivførerne på strækningen.

 - Dem, som føler sig overrasket over situationen, reagerer mest negativt. De fortæller, at de er frusterede over, at de kommer for sent og skal ringe til deres arbejdsplads igen og beklage, fortæller hun.

Mandag kørte tog på Nordbanen med 15-20 minuntters forsinkelse, fordi togene holdt lang tid stille ved hver station, mens lokoførerne forsøgte at få styr på det nye system. Samtidig skulle pendlerne stå i overpakkede tog tirsdag, da førerne måtte give efter og lade togene køre med 20 minutters mellemrum. Samtidig blev der sat supplerende togbusser på strækningen Lyngby og Hillerød om eftermiddagen og indtil tidlig aften.

 - Nu har de haft så lang tid til det, hvordan kan det så være, at det går så galt. Kunne de ikke have fundet de fejl noget før, når de har kørt så meget testkørsel, siger Lisa Sonesson.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.
 

Fejl i softwaren
Programchef for S-banens signalprogram Torben Arnbjerg-Nielsen bliver af Ekstra Bladet spurgt til den forsinkede udrulning af signalsystemet.

- Systemet virker, som det skal. Men det, vi kan se, er, at vi har haft nogle udfordringer med den afgangspil, som lokoføreren skal sætte i drift på, har manglet, og det gør, at han er nødt til at ringe op til vores trafikleder for at få en mundtlig ordre at køre på. Og det tager noget tid, og det giver forsinkelser, forklarer Torben Arnbjerg-Nielsen.

- Så du vil ikke sige, at det er, at ’signalsystemet ikke virker korrekt’?

- Signalsystemet virker korrekt, siger programchefen og forklarer, at der er tale om en mindre rettelse.

- Vi har en ting, vi skal have rettet i vores software. Det er en rettelse, vi er klar over, hvad er. Det er en rettelse, vi er ved at få testet nu om virker, og det er en rettelse, vi har et møde med DSB senere i dag, hvordan vi får ud på togene, siger Torben Arnbjerg-Nielsen.

- Men når du kalder det en ’rettelse’ altså noget, som skal laves om, hvordan kan det så være, at du så holder fast i, at signalsystemet virker, som det skal?

- Det  S-banesystem, som det vi har implementeret, er et relativt komplekst system. Vi er ude at flytte alle signaler fra at være langs jorden og så ind i togene. Og vi uddanner mere end 1100 medarbejdere, inden vi er færdige. Så det er komplekst, og det er samtidig noget, vi skal gøre, mens vi har trafik, siger Torben Arnbjerg-Nielsen.

Ny sikkerhedsgodkendelse
En del af forklaringen på at udrulningen af systemet er forsinket, er en ny type sikkerhedsgodkendelse, som ikke tidligere er blevet brugt i Danmark, forklarer Banedanmark. For selvom installationerne var klar og folkene uddannet i slutningen af 2014, testede de løbende suystemet, og det krævede rettelser i systemet.

- Og at få de ting sikkerhedsgodkendt er en relativt omstændig og tidskrævende proces. Det er den såkaldte CSM-R-proces. Det er en europæisk standard. Og det har været mere vanskeligt, end det vi havde forudset, forklarer Torben Arnbjerg-Nielsen.

Midtbyen truer
Planen er, at systemet skal være fuldt indført i 2018 på S-banenettet. Banedanmark vil bruge de erfaringer, de gør sig nu, når systemet skal realisere på resten af nettet, hvor der kan være ekstra passagerer og dermed et tungere pres på udrulningen af systemet.

- De erfaringer, vi har gjort os i forbindelse med driftsættelsen af strækningen, vil vi selvfølgelig bruger fremadrettet. Vi er fuldstændig opmærksom på, hvordan vi i givet fald kan komme til at genere trafikken mindst muligt, og det er noget vi løbende kigger på, og vi løbende prøver at få optimeret.

Udrulningen af signalsystemet på S-banenettet ser således ud:
 

 

EDL: 2015

Fase 2: 2016

Fase 3: 2017

Fase 4: 2017

Fase 5: 2018

Fase 6: 2018

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere