Bang & Olufsen ramt af markant tilbagegang i Europa og USA

Bang & Olufsen må se salget dykke med 24-26 procent i Europa og USA. Topchef er utilfreds.

Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix

Et markant fald i salget i Europa og Nordamerika trykkede resultaterne hos Bang & Olufsen i tredje kvartal, som selskabet selv betegner som utilfredsstillende.

Salget faldt samlet med 18 procent i tredje kvartal til 710 millioner kroner.

Det dækker over et dyk på 26 procent i Europa og 24 procent. I Asien er faldet begrænset til fem procent.

Det viser regnskabet fra Bang & Olufsen, der er kendt for tv, lydanlæg, højttalere og høretelefoner,

Allerede i sidste uge kom Bang & Olufsen med foreløbige regnskabstal og nedjusterede forventningerne.

Hovedtallene er de samme i torsdagens regnskab, hvor der dog er givet yderligere detaljer om resultaterne.

- Det var et udfordrende tredje kvartal, der resulterede i et fald i omsætningen på 18 procent, siger topchef Henrik Clausen i en kommentar til regnskabet.

- Den igangværende transformation af vores salgs- og distributionsnetværk og en lavere end forventet omsætning fra Staged-kategorien (tv, red.) var de væsentligste faktorer, der bidrog til tilbagegangen, siger han.

Selv om salget er gået tilbage, kan B&O dog mønstre et overskud på 15 millioner kroner. Det er et fald fra 26 millioner kroner året før.

Forventningerne til salget blev i sidste uge nedjusteret. B&O venter nu, at salget vil falde ti procent i år sammenlignet med året før.

Ved indgangen til året havde selskabet spået en fremgang på ti procent, men den prognose er blevet skåret to gange.

197 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere