Bank har taget Jonas' penge: Nu kan han ikke betale husleje

'Ulovligt og rystende' lyder vurderingen af BankNordiks numre fra flere juridiske eksperter

Jonas Plesner Grøn-Iversen risikerer at blive smidt ud af sin lejlighed, fordi hans tidligere bank har lavet numre med hans NemKonto. Foto: Ole Steen
Jonas Plesner Grøn-Iversen risikerer at blive smidt ud af sin lejlighed, fordi hans tidligere bank har lavet numre med hans NemKonto. Foto: Ole Steen

Jonas Plesner Grøn-Iversen er på røven. Det har han været længe, men dog altid haft luft i sin gældsplagede økonomi til at betale huslejen til sin toværelses lejlighed i Københavns nordvestkvarter.

Det ændrede sig for nylig, da hans tidligere bank Bank Nordik ændrede den 31-årige mands NemKonto, så hans offentlige ydelser på i alt 11.532 kroner ikke gik ind på hans nuværende konto i Danske Bank.

- Jeg opdagede pludselig, at der ikke var gået penge ind, og så kan jeg jo ikke betale hverken husleje eller mine andre faste udgifter, siger Jonas Plesner Grøn-Iversen til Ekstra Bladet.

Han reagerede prompte på Bank Nordiks nummer og har allerede via Københavns Retshjælp klaget over banken.

Retshjælpen: Ulovligt
'Det er Retshjælpens opfattelse, at BankNordik ikke har den fornødne fuldmagt til at foretage en sådan ændring af vores klients NemKonto, og at det ligeledes må anses for ulovligt overhovedet at foretage en sådan ændring', skriver juristen fra Københavns Retshjælp, som kræver omgående tilbagebetaling af klientens penge.

Jonas Plesner Grøn-Iversen erkender at skylde BankNordik penge, men pengeinstituttet er langtfra hans eneste kreditor.

- Jeg gik på røven med min virksomhed, og jeg har brugt måneder på at 'lege' advokat. Skrive replikker og duplikker og gå i retten og indgå afdragsordninger, men når en bank pludselig rager hele min månedsløn til sig, så er det umuligt at komme på fode, siger Jonas Plesner Grøn-Iversen, som er tidligere selvstændig autoriseret el-installatør.

Han skylder banken under 30.000 kroner, men har i skrivende stund intet overblik, fordi BankNordik har lukket al adgang til tidligere kontoudtog mv. Han ved dog, at der påløber hans gæld en morarente på 22 procent, hvorfor gælden er vokset med rekordfart fra at være under 20.000 kroner.

- Folk og virksomheder går ned med milliongæld, så min gæld er peanuts i den sammenligning. Det, der virkelig generer mig er, at en bank uden samtykke sætter mig under administration og bestemmer, hvad mine penge skal gå til, siger Jonas Plesner Grøn-Iversen.

Finanstilsynet undersøger bank
Juristen fra Retshjælpen skriver også i klagen over BankNordiks håndtering af Jonas Plesner Grøn-Iversens sag, at banken 'ikke har fuld modregningsret for det fulde beløb af sociale ydelser, og at dette ydermere er i strid med trangsbeneficiet i Retsplejeloven samt Inddrivelsesloven, da vores klient dermed fratages sit livsgrundlag'.

Retshjælpen påpeger altså, at banken ikke bare kan inddrive hele sit tilgodehavende, så Jonas Plesner Grøn-Iversen står tilbage uden noget som helst. Med andre ord: Man kan ikke klippe håret af en skaldet.

Udover at kræve sine penge tilbage har Jonas Plesner Grøn-Iversen meldt sagen til Finanstilsynet. Den finansielle tilsynsmyndighed har nu 'besluttet at undersøge BankNordiks retningslinjer for ændring af kundernes NemKonto'.

Forbrugerrådet: Rystende

- Der er ingen tvivl om, at det, der foregår, ikke er i overensstemmelse med reglerne, siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til Ekstra Bladet om BankNordiks nummer med dens tidligere kundes penge.

Han påpeger, at Finanstilsynet for ca. fem år siden udsendte en vejledning til bankerne, hvor man slog fast, at man ikke kan inddrive gæld i sociale ydelser.

Vagn Jelsøe gør videre opmærksom på det såkaldte trangsbeneficium, hvorefter at kreditorer ikke kan fjerne ting, som borgere har brug for til at opretholde en beskeden hverdag.

- Det samme gælder for bankerne. Uanset hvor meget, man skylder dem, må de ikke bare tage folks penge.

Identitetstyveri
Vagn Jelsøe kalder Jonas Plesner Grøn-Iversens sag for ekstra bemærkelsesværdig for:

- Ikke alene har man taget pengene. Man har flyttet hans NemKonto over til sig og overskredet sine beføjelser. Jeg kan ikke huske, jeg har set sådan noget før og må indrømme, at jeg er lettere rystet.

Vicedirektøren sammenligner BankNordiks handlinger med identitetstyveri.

- Når nogen på mine vegne foretager sig noget, som kun jeg selv har lov til. Det er mig, der er herre over, hvad der står på min bankkonto. Og at jeg skylder nogen penge er ikke begrundelse for at tage fra folk, hvad de ikke kan undvære.

Vagn Jelsøe sender også en bredside til det fælles offentlige udbetalingssystem NemKonto:

- NemKonto bør sikre sig, at folk har fuldmagt til at disponere, så en bank ikke uden samtykke kan handle på vegne af en kunde. Der må være noget, der er glippet der.

Digitaliseringsstyrelsen: Bankerne skal holde fingrene for sig selv

Hos Digitaliseringsstyrelsen tilslutter man sig Vagn Jelsøes analyse.

Banker må ikke uden forudgående tilladelse fra borgeren, trække penge fra en kundes NemKonto.

'Vi kan oplyse, at bankerne alene må ændre en borgers NemKonto efter anvisning fra den pågældende borger. Og bankerne har ansvar for at opbevare dokumentationen for borgerens anmodning om ændring af en given NemKonto.

Proceduren hviler på en juridisk aftale, som Digitaliseringsstyrelsen har indgået med Finans Danmark, som har indgået aftalen på vegne af bankerne. Der er derfor ikke tale om, at der er begået en fejl i NemKonto-systemet,' lyder det i et skriftligt svar fra Digitaliseringsstyrelsen til Ekstra Bladet.

I tilfælde hvor Digitaliseringsstyrelsen modtager henvendelser fra borgere om den beskrevne type problemstilling, tager vi kontakt til banken og beder om, at de leverer dokumentation for borgerens anmodning om ændring af NemKontoen. Hvis der ikke findes dokumentation, skal beløb efter ændringsdatoen tilbageføres til den konto, som borgeren måtte ønske. Borgere, som oplever en problematik svarende til den, du beskriver, har også mulighed for at klage til Finanstilsynet.

Digitaliseringsstyrelsen har ikke i de senere år modtaget henvendelser om denne type sager.

 

Bankdirektør: Det er en fejl

Da Ekstra Bladet fanger privatkundedirektør i BankNordik Per Sjørup Christiansen på mobilen fredag eftermiddag beder han os om at kontakte bankens økonomi- og kreditdirektør, som vil give os en fyldestgørende redegørelse for Jonas Plesner Grøn-Iversens sag.

- Men nu jeg har fat i dig, vil du så vurdere, at denne her stakkels mand, som har været kunde i jeres bank, får sine penge tilbage?

- Bestemt. Vi er ved at undersøge sagen, og som jeg umiddelbart ser det, er det en klar fejl, som vi bare må lægge os ned på og gøre godt igen med det samme, men vi er lige ved at undersøge sagen.

- Jeg spørger, fordi han er ved at blive smidt ud af sin lejlighed lige om lidt, så det er en alvorlig sag.

- Nå, for pokker da. Det skal vi på alle mulige måder undgå - helt klart.

Ekstra Bladet har forgæves forsøgt at træffe økonomi- og kreditdirektøren pr. mobil og mail, men har modtaget et meget lidt fyldestgørende skriftligt svar fra banken via en kommunikationskonsulent. Efterfølgende har økonomi- og kreditdirektør Rune Nørregaard tilsluttet sig mailen:

'Vi udtaler os aldrig om konkrete kundesager, men vi er naturligvis kede af det, når vores kunder ikke føler sig ordentligt behandlet. Jonas må meget gerne kontakte os, hvis han har spørgsmål, som vi kan hjælpe ham med at få afklaring på'.

1 af 4 Foto: Ole Steen
2 af 4 Foto: Ole Steen
3 af 4 Foto: Ole Steen
4 af 4 Jonas Plesner Grøn-Iversen risikerer at blive smidt ud af sin lejlighed, fordi hans tidligere bank har lavet numre med hans NemKonto. Foto: Ole Steen
301 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere