Banker advarer: Går målrettet efter enker

En af bankerne er Nordea, som nu advarer danskerne mod at udlevere deres NemID-oplysninger.

Digital svindel er udbredt i disse tider. Ekstra Bladets techredaktør Heine Jørgensen giver her tips til, hvordan man bedst beskytter sig mod svindlerne. Producer: Lasse Brøndal

Flere banker i Danmark har på det seneste oplevet, at svindlere er begyndt at gå målrettet efter enker.

En af bankerne er Nordea, som inden for den seneste måneds tid har oplevet, at et mindre antal kunder er blevet udsat for svindel.

Fælles for kunderne er det, at de enten er nylige enker eller enkemænd.

Ifølge Nordea sker svindlen ved, at de kriminelle ringer og udgiver sig for at være eksempelvis fra skifteretten.

Svindlerne fortæller, at de vil sørge for at udbetale pengene fra boet, men at de har brug for offerets CPR-nummer og NemID-adgangskoder.

Dødsannoncer
Herefter logger de ind på kundens netbank og overfører i de følgende minutter penge fra kundens konti til en fremmed konto, hvorfra pengene hurtigt bliver hævet i pengeautomater af medskyldige, som står klar.

- Det her trick er noget af det mest kyniske, jeg har oplevet. At gå efter mennesker, når de er allermest sårbare, er ganske enkelt hjerteløst.

- Derfor går vi nu ud og advarer mod svindlen, siger Mads Skovlund Pedersen, bankdirektør i Nordea med ansvar for privatkunder.

Svindlerne finder eksempelvis deres ofre via dødsannoncer eller særlige sider på nettet, der samler lister over nyligt afdøde.

Også Sydbank har inden for den seneste måned oplevet enkelte tilfælde af denne type svindel, mens Dansk Bank oplevede få tilfælde i november, men ikke har registreret flere tilfælde siden.

Den målrettede svindel mod nylige enker fik i sidste måned også politiet til at advare mod at dele personfølsomme oplysninger.

27 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere