Bekymret borgmester i 'død zone': Jeg vidste ikke, vi manglede tre ambulancer

En ændret kontrakt mellem Region Nordjylland og Falck betyder ringere service i Danmarks farligste region

Billedet er fra Øster Assels på Mors, hvor der er i alt tre 'døde zoner.' Kortet i venstre hjørne viser de resterende 19 'døde zoner,' Ekstra Bladet har kortlagt. Foto & Grafik: Rene Schütze & Mikkel Lund
Billedet er fra Øster Assels på Mors, hvor der er i alt tre 'døde zoner.' Kortet i venstre hjørne viser de resterende 19 'døde zoner,' Ekstra Bladet har kortlagt. Foto & Grafik: Rene Schütze & Mikkel Lund

Borgerne i Himmerland i Nordjylland måtte i april sidste år vinke farvel til hele tre dagsbemandede ambulancer. Der skulle spares 12 millioner.

Det er regionen imidlertid gået stille med dørene med, og det undrer Knud Kristensen (K), borgmester i Vesthimmerlands Kommune, at han ikke er blevet informeret om, at hans borgere siden 1. april 2016 har haft tre ambulancer mindre.

- Det overrasker mig, at man gør sådan noget uden at sige det til borgmesteren. Det er bekymrende, at man bare fjerner tre ambulancer uden at sætte noget i stedet for. Vi har jo i forvejen lange responstider herude, og borgerne i Vesthimmerland har ret til responstider på ambulancen, der er i orden. Og det er de bestemt ikke i dag.
Se også: De Døde Zoner: Lang ventetid på ambulancen koster liv i landdistrikter

De Døde Zoner

Ekstra Bladet sætter fokus på sundhedsvæsenet og ulighed i adgangen til hurtig hjælp ved akut sygdom. Har du erfaringer med ambulanceberedskabet, hører vi gerne fra dig. Du kan kontakte journalist Mikkel Ryrsø på MR@eb.dk.

 

Danmarks farligste
Ekstra Bladet har den seneste tid sat fokus på lange ventetider på ambulancer i de såkaldte 'døde zoner.' En 'død zone' er et område, hvor minimum hver tredje ambulance er mindst et kvarter om at nå frem. Ved en responstid over 13 minutter er chancen for at overleve hjertestop tæt på ikkeeksisterende.

Region Nordjylland viste sig at være den klart farligste region at blive akut syg i. Ekstra Bladets kortlægning dokumenterede nemlig hele 10 'døde zoner' i det nordjyske ud af 19 på landsplan. I Vesthimmerlands Kommune har man to 'døde zoner' i Gedsted og Farsø.
Se også: Tjek dit postnummer: Bor du i en Død Zone?

Alligevel bad man altså Falck i foråret om at levere et endnu ringere produkt for at spare penge.

Ændret kontrakt
Men den nye aftale mellem Falck og regionen rammer ikke kun borgerne i Himmerland.

Stik imod den originale kontrakt mellem Falck og Region Nordjylland fra 2015, skal Danmarks største ambulanceoperatør efter aftalen i april nu blot overholde det såkaldte responstidsmål, altså, hvor hurtigt ambulancen skal være fremme, opgjort over et helt år.
Se også: Livsfarlige besparelser: Syv akutbiler og ambulancer blev sparet væk i 2016


I den originale kontrakt står der ellers, at målene skal overholdes for hvert kvartal. Og det er en klar forringelse af servicen for alle regionens borgere, selvom de måske ikke berøres direkte af besparelsen på tre ambulancer, lyder det fra sundhedsøkonom ved Syddansk Universitet, Kjeld Møller Petersen.

- Denne aftale er jo en klar spareøvelse, der gør det lettere for Falck at udføre deres arbejde. Og når målene, der skal opfyldes, bliver slappere, så betyder det også dårligere service for borgerne.
Se også: 'Ulovlig' besked til ambulancereddere: Hold jeres mund

Regionsrådsformanden i Region Nordjylland, Ulla Astman, proklamerede ellers, at kontrakten med Falck ikke kunne ændres før 2020, da Ekstra Bladet spurgte, om ikke den kedelige titel som regionen med den ringeste ambulancedækning i Danmark gav anledning til en opprioritering af beredskabet.

- Det er den kontrakt, vi har indgået (med Falck, red.). Den trådte i kraft i april 2015 og kører i fem år. I den kontraktperiode har vi ikke mulighed for at gøre det anderledes, lød det fra Ulla Astman.

'Overraskende'
At Falck nu kun skal overholde en responstid på i gennemsnit 9,12 minutter målt over et år betyder principielt, at Falck kan ligge over responstidsmålet i tre ud af fire kvartaler, hvis blot man er hurtigt nok fremme i den sidste del af året til at trække gennemsnittet ned. Og det overrasker Kjeld Møller Petersen.
Se også: 'Uacceptabelt': Nu skal minister svare på livsfarlige ambulancetider


- Det er klart, at når man opgør det bagudskuende over et år, tager det jo meget lang tid at opdage eventuelle uregelmæssigheder, ligesom Falck langt bedre kan leve med lange responstider i visse områder i længere perioder, fordi det udlignes over året. Det ville overraske mig, hvis man gjorde det på samme måde i andre regioner.

 

Regionsrådsformand: Det kan jeg ikke se det store problem i

Ulla Astman (S) er formand for Regionsrådet for Region Nordjylland. Foto: Region Nordjylland
Ulla Astman (S) er formand for Regionsrådet for Region Nordjylland. Foto: Region Nordjylland
 

Har I i kølvandet på den seneste tids dækning af jeres ambulanceberedskab overvejet at ændre i jeres kontrakt med Falck. For eksempel at få flere ambulancer?
Nej. Hvis vi skal ændre i kontrakten med Falck, så skal den være misligholdt, og det er den ikke.

Men I har jo netop ændret i kontrakten så sent som i april 2016, hvorefter der blev sparet tre ambulancer væk i Himmerland?
Det er rigtigt, at vi har ændret aftalen med Falck ift. bodsbetalingen, så de kun kan få en bøde, hvis de ikke overholder tiderne pr. år. Det tænker jeg ikke, betyder noget særligt. Vi vil stadig følge responstiderne tæt.

Hvis det ikke betyder noget for Falck, om de skal leve op til målene over et år frem for et kvartal, hvorfor har de så ønsket den ændring?
Det må du spørge Falck om. Jeg kan ikke se, det skulle gøre nogen forskel, om de kun skal overholde målene set over et år.

Så I har ikke haft nogen betænkeligheder ved at lave det om, som Falck bad om?
Nej. Og jeg kan i øvrigt ikke se nogen nævneværdig ændring i responstiderne. Faktisk var 90% af ambulancerne hurtigere fremme i fjerde kvartal 2016, end de var i tredje. Så jeg har lidt svært ved at se problemet.  Det vigtige for os, er, at folk får hurtig hjælp. Ikke, at Falck betaler bøder.

Hvor meget har I sparet?
Vi har sparet omkring seks millioner kroner nu, og så skal resten komme gennem effektiviseringer. De øgede udgifter skyldes hovedsageligt, at Falck har brugt længere tid på skadestederne.

Hvordan skulle det kunne hjælpe på tiden brugt på skadesteder, at der nu er færre ambulancer som konsekvens af jeres aftale?Den må du tage med Falck.

Nu er der så med jeres aftale blevet tre ambulancer færre i Himmerland, der i forvejen har to 'døde zoner'. Synes du, det er rimeligt, for dem, der bor i Himmerland?
Vi vil gerne tage en dialog med Falck om, om der er mulighed for at få tingene til at fungere bedre i Himmerland. Falck overholder kontrakten nu, så vi kan kun tage en dialog med dem.

Så I var ikke vidende om, at Falck ville fjerne de tre beredskaber fra Himmerland på baggrund af jeres aftale?
Falck orienterede os om, at de ville ændre i beredskabet, men det er dem, der bestemmer det.

Kan du forstå, at borgmesteren i Vesthimmerlands Kommune undrer sig over, at han ikke er blevet orienteret om, at der forsvinder tre beredskaber fra hans område?
Det har jeg svært ved at se, at vi skal orientere kommuner om. Beredskabet er flydende og styres af Falck.

Falck: Vi leverer gerne flere ambulancer

Hvorfor har I sparet tre ambulancer væk i Himmerland?
Det har vi gjort, fordi regionens budgetter blev overskredet. Betalingen mellem Falck og regionen er delt i to. Regionen betaler et beløb pr. beredskab, og så betaler de for den tid, vi har patienten i bilen. Lidt som en taxameterbetaling. Derfor er det de to håndtag, vi kan skrue på.

Er  det muligt for regionen at ændre i kontrakten, hvis de ønsker?
Vi har intet problem med at ændre i kontrakten, hvis vores kunde henvender sig til os. Til udbuddet i 2015 bød vi ind med 32 forskellige modeller for, hvordan beredskabet kunne tilrettelægges. Så inden for den ramme og så længe, at ændringerne holder sig inde for den helt grundlæggende lovgivning ift. udbud, ser vi intet problem i det.

Så regionen kunne godt bede om flere ambulancer?
Det er ingen hemmelighed, at spurgte man, om vi kunne levere flere ambulancer, så gjorde vi selvfølgelig det. Men det koster naturligvis, hvis vi skal indsætte flere biler, siger Diana Sørensen, regionsdirektør for Falck i Nordjylland.

60 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere