Bilejerne vil juble: Her er vismændenes hårde dom

Vismændene foreslår, at registrerings- og vægtafgiften på biler ændres, så den står mål med belastningen

Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Bilejere har i årevis betalt alt for høje afgifter, når man ser det ud fra en samfundsøkonomisk betragtning.

Det konkluderer vismændene i den miljø-økonomiske rapport, der er udgivet tirsdag.

Her har Det Miljøøkonomiske Råds formandskab - som vismændene også hedder - undersøgt sammenhængen mellem beskatningen af biler og de negative effekter, der er forbundet med bilkørsel.

De handler ikke kun om miljø- og klimabelastning, men også trængselsproblemer, støj og trafikulykker.

Og de nuværende afgifter er skævt fordelt, når to bilejere betaler samme registrerings- og miljøafgift for den samme bil, selv om den ene kører meget lidt, og den anden kører meget.

Se også: Skørt: Staten har tjent 1 milliard på sænket registreringsafgift

Kun afgiften på brændstof er i dag afhængig af, hvor langt man kører.

- Biler bør beskattes svarende til de negative effekter, de har for samfundet.

- Den nuværende beskatning er på én gang for høj og forkert sammensat, siger miljøøkonomisk vismand Lars Gårn Hansen i en kommentar.

Han og de øvrige vismænd foreslår derfor at sænke de faste afgifter, selv om det er dyrt.

Se også: Din hemmelige merpris er 342 procent: Staten stor-snyder bilister

Og så advarer de mod at hæve afgifterne på brændstof, der i forvejen er høje, fordi det vil få for store negative samfundsøkonomiske konsekvenser.

Det er også forskelligt, hvor meget en kørt kilometer belaster, fordi det afhænger af, hvor og hvornår den bliver kørt.

Derfor foreslår rådet, at man i højere grad beskatter brugen af biler gennem kørselsafgifter, som primært skal opkræves i byerne og i myldretiden.

FAKTA: Hvem er dansk økonomis vismænd?

Tirsdag præsenteres endnu et debatoplæg fra de såkaldte økonomiske vismænd, "Økonomi og Miljø 2018". Det behandler tre emner: Regulering af landbrugets CO2-udledning, reduktion af CO2 fra personbiler samt klimapolitik frem mod 2030.

Vismændene er politisk uafhængige og udgør formandskabet i De Økonomiske Råd.

Læs om rådet her:

* De Økonomiske Råd har til opgave at kigge dansk økonomi efter i sømmene, også på miljøområdet, og komme med inspiration og forslag til, hvad samfundet har mest gavn af.

* De Økonomiske Råd består af 25 medlemmer. Det er repræsentanter for en række erhvervs- og arbejdsmarkedsorganisationer, Nationalbanken og regeringen samt et antal uafhængige fagøkonomer.

* Rådets formandskab består af fire uafhængige nationaløkonomer - de såkaldte økonomiske vismænd.

* Vismændene er i øjeblikket professorerne Michael Svarer, Aarhus Universitet (overvismand), Carl-Johan Dalgaard og Lars Gårn Hansen, Københavns Universitet, og Torben Tranæs, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.

* De økonomiske vismænd er uafhængige og kommer med en økonomisk rapport to gange om året. Det er deres prognose for dansk økonomi og analyser af forskellige økonomiske problemstillinger.

* De økonomiske rapporter diskuteres herefter i De Økonomiske Råd. Medlemmernes kommentarer bliver inddraget i den endelige rapport, men selve rapportens indhold ændres ikke, selv om rådets øvrige medlemmer måtte være uenige.

Kilde: De Økonomiske Råd

180 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere